Feeds:
Posts
Comments

Archive for July, 2008

Salam.

Tokwan minta maaf kerana tergendala blog tokwan ni beberapa hari. Hari ini dah 15 hb dan tokwan tidak pernah selama ini meninggalkan penulisan blog sebegini lama.

Sebenarnya banyak perkara berlaku.

– Cucu sakit dan muntah muntah. Hidung berdarah dan demam…

– Tokwan sakit. Sakit gigi sakit hati sakit demam selesema …

– Opah sakit. Tokwan kena bantu jaga cucu cucu yang ramai di rumah.

– Jiran sakit. Pergi ke Hospital Serdang menziarahi jiran sakit jantung. Sekarang koma.

– Jemputan sana sini. Hari tu ke pondok dekat tampin ada majlis sambutan Syeikh diorang. Ada juga jemputan baca doa naik rumah, belah mulut anak dan lain lain.

Semalam pun sibuk sebab ke KL ada urusan sikit. Beli internal ( ke external yang betul ? ) hardisk untuk backup laptop jika ‘kena virus’.

Jadi apa apa berlaku tokwan dapat simpan lah semua fail fail penting tokwan nanti…

Banyak terlepas isu isu terbaru negara kita. Meskipun ia sudah banyak dijawab oleh blogger blogger pencinta keamanan dan pro kerajaan di blog blog mereka..Namun tokwan rasa ‘keciwa’ sangat kerana terlepas memberi komen komen atas isu isu tersebut.

Maxis Broadband tokwan juga dah lama tak jalan. Rosak. Bil rasanya belum dibayar lagi oleh anak tokwan di putrajaya ….susah nak pakai laptop jika ke sana ke mari. Tokwan doakan dapat beli black berry atau seumpamanya yang senang nak check email dan blog dan juga nak masukkan artikel dari handset sahaja. Doalah ye …

Tokwan tak layak pun digelar blogger. Dan ‘expired’…

Jika kali pertama 10 April lepas mungkin disebabkan tekanan membahagikan ‘ghanimah – harta rampasan’ perang ekoran kejayaan PAS bersama PKR dan DAP memenangi lima negeri termasuk Wilayah Persekutuan, kali ini Hj Hadi kena serangan jantung mungkin kerana ia berkaitan kemarahan PAS terhadap PKR dan DAP isu isu berkaitan Islam dan hak istimewa Melayu.

Hj Hadi sudah melepaskan kemarahannya dan tokwan sudah petik temubual beliau di artikel tokwan sebelum ini.

Yang menariknya Dewan Ulama PAS menyokong Hj Hadi manakal Pemuda PAS nampaknya tidaksebegitu.

Kat Hj Hadi dalam wawancara tersebut :

” Kepada PAS, orang Melayu mesti menjadi teras kepada politik negara. Ini diterima oleh semua kaum. Bukan pula bermakna hanya orang Melayu yang berhak dalam politik dan kekuasaan tetapi teras politik kita berpihak kepada orang Melayu sebab melihat kepada jumlah penduduk Islam yang majoriti dalam negara ini. Ini perlu diambil kira. Tapi malangnya Melayu sendiri hanyut dalam merealisasikan Islam itu sendiri sebagai kekuatan orang Melayu. ”

Bagi tokwan, baguslah jika PAS sudah sedar bahawa kepentingan Melayu @ Islam menjadi dominan. Ini bermakna tindakan menaikkan PKR yang didokong oleh bangsa lain jelas akan menjahanamkan PAS sendiri dan juga melemahkan Islam yang menjadi tonggak kekuatan dan asas perjuangan PAS selama ini.

Tempoh dua tahun Pak Lah berkuasa ini hendaklah dimanfaatkan sebaik baiknya oleh Pak Lah dan Hj Hadi. Tokwan mahu mereka berhentilah demi Nabi kita Saidina Maulana Muhammad s.a.w…..

Marilah kita berhenti bergaduh isu isu kecil dan berfikir kepada isu isu besar demi kebaikan umat sejagat.

Oklah wasalam. Jumpa lagi cucu…

Read Full Post »

Hadi akui rundingan PAS-Umno, ulas impak isu dakwaan meliwat Anwar
11-07-2008 06:10:00 AM
Oleh G. MANIMARAN – mStar

MASA DEPAN PAKATAN… Pertemuan pemimpin komponen Pakatan Rakyat yang diumumkan kelahirannya sejurus selepas pilihan raya umum 8 Mac lalu. (Depan dari kiri), Penasihat DAP, Lim Kit Siang, Anwar Ibrahim, Abdul Hadi Awang dan Presiden Parti Keadilan Rakyat, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail.
PETALING JAYA: Dalam temu bual yang dilihat sebagai pendirian terbuka dan tegas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sambil mengakui PAS telah mengadakan perbincangan dengan Umno bagi menerokai kerjasama masa depan menegaskan, parti itu “berhak” berbuat demikian sambil menegaskan peranan PAS yang telah membawa kejayaan Pakatan Rakyat tidak harus “diketepikan” begitu sahaja.

Jelas Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, pertemuan antara individu PAS dengan individu Umno dalam menyampaikan mesej Islam kepada mereka memang telah diadakan selaras dengan sikap keterbukaan parti itu.

Mengenai peranan PAS, kata beliau, “orang PAS boleh buat kerja untuk memenangkan Pakatan Rakyat. Perlu disedari bahawa PAS yang paling banyak cawangan.”

“PAS yang paling banyak pekerja dalam pilihan raya umum ke-12. Orang PAS sedia bekerja bagi pihak parti lain.

“Jadi, selepas capai kemenangan perlu diambil kira peranan orang-orang PAS ini. Sebab orang PAS bukan bodoh! Jangan ketepikan peranan mereka selepas kita menang pilihan raya,” kata beliau dalam temu bual dengan akhbar parti itu, Harakah dalam keluaran terbaru yang mula dijual semalam.

Mengenai perundingan dengan mana-mana parti politik, Abdul Hadi berkata, pihaknya juga mempunyai hak untuk berbuat demikian.

“Bukan dia (Datuk Seri Anwar Ibrahim) sahaja, kita pun berhak untuk mengadakan perundingan. Sama juga DAP. Mereka ada hak buat perundingan.

“Kalau Keadilan sahaja boleh jumpa Umno, PAS tidak boleh jumpa dengan Umno macam mana? Ini yang tidak betulnya,” kata beliau yang merujuk kepada kenyataan pemimpin-pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) bahawa pihaknya sudah mula mengadakan rundingan dengan wakil rakyat Barisan Nasional mengenai kemungkinan melompat parti.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang bertanya mengapa PAS tidak boleh mengadakan pertemuan dengan Umno.

“Itu tidak faham namanya. Atas dasar Islam kita berhak. PAS boleh berunding dengan mana-mana pihak.

“Tidak ada sesiapa yang jadi Ketua Pakatan Rakyat.

“Pimpinan secara kolektif dan kita setuju masing-masing pemimpin parti mencari pengaruh mengajak rakan dalam BN supaya bersama dengan kita. Oleh sebab itu, tidak timbul isu mengapa orang PAS jumpa Umno,” katanya lagi.

Dalam temu bual itu, Abdul Hadi juga menegaskan PAS mahu dilihat sebagai entiti penting dalam Pakatan Rakyat, yang dibentuk selepas kemenangan barisan pembangkang dalam pilihan raya umum 8 Mac lalu.

“Ya, bahkan undi popular perlu dilihat kepada undi menyeluruh. PAS beri penekanan kepada kerusi negeri.

“Negeri kita dapat 83 kerusi, DAP 73 dan Keadilan dapat 40. Ini perlu dilihat bukan lihat kepada Parlimen sahaja. Kawasan Parlimen ini didukung oleh kerusi negeri,” jelas beliau.

Mengenai isu dakwaan meliwat dihadapi Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang kini memainkan peranan sebagai Ketua Umum Pakatan Rakyat dan Penasihat PKR, beliau berkata, pihaknya mahu isu berkenaan diselesaikan di mahkamah.

Ia harus dibawa ke Mahkamah Syariah jika tidak boleh diselesaikan di mahkamah sivil, katanya.

“Oleh kerana itu saya lebih bersetuju supaya masalah itu diselesaikan di mahkamah yang adil. Kalau Mahkamah Sivil tidak boleh selesai, mestilah dibawa ke Mahkamah Syariah. Yang cara bersumpah (mubahalah) ini, (perlu) sekiranya tidak ada mahkamah,” katanya lagi.

KANDUNGAN ulasan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam pertemuan dengan Harakah pada 8 Julai lalu.
HARAKAH: Apa penjelasan Tuan Guru mengenai dakwaan PAS ada perbincangan dengan Umno yang disensasikan media baru-baru ini?

USTAZ HADI: PAS adalah parti yang menegakkan Islam dengan makna yang menyeluruh. Sasaran Islam ialah seluruh manusia bukan sahaja tertumpu kepada ahli PAS. Kita harus sampaikan mesej kepada pihak yang lain, sebagaimana yang diajar Nabi Muhammad.

Bukan sahaja bergerak dalam skop di Semenanjung Tanah Arab bahkan Baginda menghantar surat kepada raja-raja. PAS juga wajib meneruskan mesej itu dalam konteks negara kita. Kita jumpa dengan raja-raja dan tidak salah juga kita berjumpa dengan Umno untuk menyampaikan mesej kita. Kalau tidak jumpa dengan Umno macam mana nak sampaikan mesej kita?
Maknanya benarlah dakwaan adanya pertemuan tersebut?

Pertemuan antara individu PAS dengan individu Umno dalam menyampaikan mesej Islam kepada mereka.
Hasil pertemuan dan rumusan PAS?

Kita beri penekanan kepada kepentingan Islam supaya Umno berubah. Iaitu merujuk kembali kepada kesilapan yang mereka lakukan yang merugikan umat dan agama Islam itu sendiri. Sebagai contoh, dalam masalah pilihan raya. Yang dikira oleh Umno hanya untuk menangkan parti dia, bukan untuk memenangkan Islam. Dalam pilihan raya ke-12 pun Umno tidak kalah, yang kalah MCA, MIC.

Mereka membuat pembahagian kawasan pilihan raya berdasarkan kepada kepentingan mereka. Penambahan kawasan baru itu dilakukan di Sabah, Sarawak dan Johor. Mengapa tidak ditambah kerusi Parlimen di Kelantan, Terengganu dan Kedah? Ini kerana mereka hendak menjaga kerusi mereka dan bukan kepentingan Islam. Dalam masa yang sama mereka membahagikan kerusi ataupun kawasan pilihan raya yang majoriti Islam kepada wakil rakyat yang bukan Islam. Ini tidak wajar.

Cuba lihat dalam Pakatan Rakyat, DAP menang di kawasan majoriti kaum Cina, tetapi MCA dan MIC menang di kawasan majoriti Melayu yang diberi oleh Umno. Ini dengan sendiri boleh menghakiskan kedudukan orang Islam dari segi politik.
Tetapi bukankah PAS mahu perpaduan yang lebih meluas?

Sekarang ini kita menunggu apa respons daripada Umno dan rakyat. Dan saya pernah berucap dalam perhimpunan di Stadium Melawati, Shah Alam (di awal penubuhan Kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor). Saya tidak tahu mereka sedar atau tidak, tetapi saya sebut soal perpaduan nasional di kalangan parti politik yang perlu dibincangkan lebih serius dan bukan separuh jalan.

Perpaduan ini tidak semestinya kita paksa semua parti masuk BN atau gabung satu parti. Ini termasuklah wujudkan demokrasi tulen sebagaimana negara yang sihat demokrasinya. Sebagai contoh bukan sahaja pembangkang boleh bangkang tetapi yang mewakili kerajaan juga boleh bangkang. Dalam negara kita, kalau wakil rakyat kerajaan yang bangkang ini akan diambil tindakan disiplin. Bahkan di Barat parti kerajaan boleh sokong undi tidak percaya, yang dibuat oleh pembangkang. Adakah di Malaysia hal ini berlaku? Tidak berlaku.

Tuan Guru fikir Umno boleh terima pandangan PAS?

Kepada PAS, orang Melayu mesti menjadi teras kepada politik negara. Ini diterima oleh semua kaum. Bukan pula bermakna hanya orang Melayu yang berhak dalam politik dan kekuasaan tetapi teras politik kita berpihak kepada orang Melayu sebab melihat kepada jumlah penduduk Islam yang majoriti dalam negara ini. Ini perlu diambil kira. Tapi malangnya Melayu sendiri hanyut dalam merealisasikan Islam itu sendiri sebagai kekuatan orang Melayu.

Sebagai contoh kita tidak sedar Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahawa Islam adalah Agama Persekutuan. Agama lain berhak dianut dan diamalkan tetapi di sana ada peruntukan Jadual 9 yang menyekat pelaksanaan Islam setelah diserah Islam itu di bawah kuasa negeri. Tetapi ada peruntukan yang menghalang pelaksana syariat Islam dalam makna yang menyeluruh.

Walaupun dalam mazhab Islam ada ulama yang sebut syariat Islam itu boleh dilaksanakan kepada orang Islam dan bukan Islam berhak diberi pilihan. Dalam beberapa perkara tertentu boleh kita bahagikan perundangan sebagai contoh kepada tiga bahagian. Yang pertama perkara yang diberi kepada penganut agama masing-masing dalam masalah ibadat undang-undang keluarga dan perkahwinan itu agama masing-masing.

Dan di sana ada syariat Islam seperti Hudud, Qisas dan Takzir, yang diwajibkan Tuhan dalam al-Quran di mana undang-undang ini wajib bagi Islam. Adapun orang bukan Islam boleh diberi pilihan sama ada nak undang-undang ini atau tidak. Dan di sana ada hukum yang bersama seperti undang-undang jalan raya serta hak milik tanah pertanian dan kediaman tidak ada beza.

Sepatutnya kita perkenalkan keadilan Islam ini kepada masyarakat di saat kita lihat kegagalan sistem yang lain daripada Islam.
Mengenai perpaduan berteraskan Islam dan politik Malaysia, Melayu jadi tunggak. Bagaimana ini hendak diterjemah dalam Pakatan Rakyat. Adakah DAP boleh menerimanya?

Sehingga hari ini kita hanyalah wujudkan persefahaman dalam menghadapi pilihan raya sahaja dengan melihat titik persamaan yang ada, seperti dalam menentang kezaliman, menuntut demokrasi yang bersih, menyeru supaya diperbetulkan penyelewengan yang berlaku, tangani rasuah. Ini perkara bersama. Tetapi bila kita ada kuasa di peringkat negeri, sebagai contoh, di sini kita lihat pembahagian yang saya sebut tadi.

Dalam perkara yang jadi hak orang Islam, DAP tidak boleh sentuh itu hak orang Islam. Macam kita tidak sentuh hal agama mereka. Mereka janganlah sentuh soal hendak memperlahankan suara azan kita, seperti kita tidak minta dia jangan main mercun masa sambutan malam tahun baru, mereka kena saling hormatilah. Itu menandakan di sana ada beberapa perkara yang perlu dipertahankan dan hormat menghormati.
Apa pandangan Tuan Guru mengenai rundingan yang berlaku antara Dato’ Seri Anwar Ibrahim dengan kelompok yang hendak menyertai Pakatan Rakyat?

Bukan dia (Anwar) sahaja, kita pun berhak untuk mengadakan perundingan. Sama juga DAP. Mereka ada hak buat perundingan. Kalau Keadilan sahaja boleh jumpa Umno, PAS tidak boleh jumpa dengan Umno macam mana? Ini yang tidak betulnya.

Adakah ini salah faham (mengenai hubungan PAS-Umno)?

Orang lain boleh jumpa Umno, kenapa PAS tidak boleh jumpa Umno? Itu tidak faham namanya. Atas dasar Islam kita berhak. PAS boleh berunding dengan mana-mana pihak. Tidak ada sesiapa yang jadi Ketua Pakatan Rakyat. Pimpinan secara kolektif dan kita setuju masing-masing pemimpin parti mencari pengaruh mengajak rakan dalam BN supaya bersama dengan kita. Oleh sebab itu, tidak timbul isu mengapa orang PAS jumpa Umno.

Itu politik kampung sahaja yang tidak boleh (melarang) jumpa dengan Umno dan orang PAS. Kita dah uar-uarkan ‘engagement’ yang disebut dalam muktamar kita, ini keterbukaan kita.

Penerimaan ahli PAS mengenai ‘engagement’ seperti ini macam mana?

Saya lihat inilah yang menyebabkan berlakunya perubahan dalam pilihan raya umum ke-12 yang telah memberi kemenangan kepada PAS. Dan orang PAS boleh buat kerja untuk memenangkan Pakatan Rakyat. Perlu disedari bahawa PAS yang paling banyak cawangan. PAS yang paling banyak pekerja dalam pilihan raya ke-12. Orang PAS sedia bekerja bagi pihak parti lain. Jadi, selepas capai kemenangan perlu diambil kira peranan orang-orang PAS ini. Sebab orang PAS bukan bodoh! Jangan ketepikan peranan mereka selepas kita menang pilihan raya.

Mungkin PAS mahu dilihat sebagai entiti penting dalam Pakatan Rakyat?

Ya, bahkan undi popular perlu dilihat kepada undi menyeluruh. PAS beri penekanan kepada kerusi negeri. Negeri kita dapat 83 kerusi, DAP 73 dan Keadilan dapat 40. Ini perlu dilihat bukan lihat kepada Parlimen sahaja. Kawasan Parlimen ini didukung oleh kerusi negeri.

Dakwaan liwat terhadap Dato’ Seri Anwar. Adakah ia mengganggu Pakatan Rakyat atau PAS?

Saya tidak mahu kerja-kerja politik diganggu oleh isu-isu berkait dengan masalah individu. Masalah individu diselesaikan secara masalahnya sendiri. Oleh kerana itu saya lebih bersetuju supaya masalah itu diselesaikan di mahkamah yang adil. Kalau Mahkamah Sivil tidak boleh selesai, mestilah dibawa ke Mahkamah Syariah. Yang cara bersumpah (mubahalah) ini, (perlu) sekiranya tidak ada mahkamah.

Maknanya ia perlu selesai di mahkamah?

Ya! Ya! Selesaikan di mahkamah ….

Isu Anwar, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak, Datin Seri Rosmah Mansor, Altantuya dan macam-macam berlaku, telah mencetuskan kecelaruan politik sekarang. Apakah pandangan Tuan Guru?

Malangnya yang memainkan isu ini adalah media. Media Melayu pula. Melibatkan pemimpin-pemimpin Melayu. Adakah mereka tidak malu mengemukakan isu-isu ini (pendedahan hal peribadi yang mengaibkan), sedangkan kita menghadapi masalah kenaikan harga minyak, masalah inflasi yang lebih penting. Bagaimana hendak menangani masalah rasuah, masalah jenayah. Kes bunuh Altantuya adakah berbeza dengan kes bunuh Pak Long, Mak Ngah, Ah Chong di kampung yang dibunuh? … sama sahaja. Sepatutnya ialah soal keadilan itu untuk semua sebagaimana slogan dalam pilihan raya.

Mengapa pembunuhan Altantuya ini dibesarkan, sedangkan pembunuhan di kaki lima dibiarkan? Yang penting penyiasatan yang adil kepada semua itu perlu. Dalam isu ini barangkali ada kepentingan politik sama ada tuduhan membabitkan Anwar ataupun Najib? Yang pertama sikap orang yang jadi pemimpin itu sendiri dan yang kedua sikap media itu sendiri. Mesti berpada-pada bukannya ‘loose’. Itu yang penting.

Ada pandangan menyatakan perlunya pimpinan Melayu seperti Anwar, Tuan Guru sendiri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi duduk bincang soal Islam dan Melayu?

PAS sudah lama mendesak muzakarah diadakan di kalangan pemimpin Islam dan parti-parti orang Melayu sejak tahun 50-an hingga kini. Keadaan itu masih terbuka. Bahkan sebaik sahaja buka pintu muzakarah, PAS (akan) sertai. Kalau dibuka itu respons kita. Tetapi asas muzakarah itu mestilah didasarkan kepada asas akidah dan ajaran yang dianuti oleh orang Melayu itu sendiri iaitu Islam.

Berbalik kepada isu Anwar, mahu atau tidak isu membabitkan beliau perlu dihadapi dan diterima dan implikasinya kepada PAS juga yang sertai Pakatan Rakyat. Apa pandangan Tuan Guru?

PAS ada pengaruh dan kedudukannya sendiri. PAS simpati dengan rakan Pakatan Rakyat yang terima padah dari fitnah ini dan kita sama-sama ambil tanggungjawab untuk mengatasinya sebaik mungkin. Tetapi PAS tetap utuh dengan sebagai parti yang ada akar umbi yang sudah lama dan bertapak begitu kuat. Dan saya rasakan bahawa apa yang ditumpukan oleh orang PAS ialah untuk menegakkan Islam itu dengan makna yang menyeluruh.

Apabila banyak fitnah, adakah ini petanda sudah tiba masanya Malaysia menggunakan lebih banyak undang-undang Syariah supaya wujud keadilan dalam negara?

Saya bersetuju! Islam pun perlu diberi peluang untuk dilaksanakan dan bermula dengan orang Islam sendiri sebagaimana yang kita luluskan di Kelantan dan Terengganu semasa PAS memerintah. Di mana undang-undang Syariah itu dimulakan dengan orang Islam. Sementara orang bukan Islam diberi pilihan sama ada mereka mahu undang-undang Islam atau tidak tetapi dalam kes peribadi dan agama kita tidak campur. Itu sudah jelas.
Harapan Tuan Guru mengenai muktamar tahunan PAS yang akan berlangsung Ogos ini?

Muktamar kali ini ialah muktamar pascapilihan raya. Satu anjakan paradigma berlaku dalam politik negara secara umum termasuk orang PAS sendiri. Kita berjaya pecahkan tembok perkauman antara kaum dan pelbagai agama. PAS berjaya tubuhkan Kelab Penyokong PAS yang disertai oleh bukan Islam yang menyatakan sokongan kepada PAS secara terbuka. Mereka kerja secara sukarela kepada PAS. Mereka memenangkan calon PAS di peti-peti undi sebagai tambahan kepada kekuatan PAS yang sudah ada.

Yang kedua, perubahan di kawasan bandar yang dapat maklumat moden melalui perkembangan ICT. Di sini menunjukkan betapa rakyat perlu dapat maklumat bebas dan terkini yang menyaksikan PAS dapat sokongan di bandar dan pinggir bandar.

Ketiga, walaupun PAS tidak mendapat kerusi Parlimen sebanyak kerusi pada tahun 1999, namun kali ini berlaku satu perubahan. PAS dikatakan menjadi ‘king maker’ kepada politik negara. Dalam penyertaannya melalui kerajaan campuran di negeri yang tidak dikuasai sepenuhnya seperti di Kedah.

Dalam keadaan PAS adakan campuran dengan parti lain di Perak, rakan Pakatan Rakyat memberi kepercayaan kepada PAS memimpin dua buah negeri Kedah dan Perak selain yang telah ada Kelantan. Satu negeri kepada Keadilan di Selangor dan satu negeri kepada DAP di Pulau Pinang.

Jadi ini menunjukkan kepercayaan yang diberi Pakatan Rakyat untuk memimpin negeri. Dan kita hargai kepercayaan ini. Apa yang penting PAS mesti laksanakan slogan semasa pilihan raya iaitu ‘Islam For All’. Itu mesti direalisasikan. Sebab itu kita harapkan NGO dan parti bukan Islam jangan risau dengan pelaksanaan ini. Kita harap apa yang disebut sebagai ‘Islamophobia’ tidak berlaku kepada rakyat Malaysia.

Kita dah ada model di Kelantan. Kini masuk penggal kelima, dan di Terengganu satu penggal. Tidak ada sebab mereka risau jika kita realisasikan slogan tadi. Kepada ahli PAS, teruskan bekerja bukan sahaja untuk pilihan raya ke-12, dalam masa yang sama kerja selepas PRU-12 untuk isi kemenangan.

Kepada rakan-rakan Pakatan Rakyat kita harapkan supaya jentera PAS jangan digunakan untuk menjayakan pilihan raya ke-12 sahaja, sebaliknya selepas pilihan raya itu seolah-olah mereka tidak ada peranan lagi.

Read Full Post »

Pagi tadi gigi tokwan sakit.. Berdenyut denyut serentak dengan kepala juga berdenyut denyut. semasa menulis gigi masih lagi berdenyut. Walaupun dah berkumur dengan air garam pagi tadi.

Mungkin disebabkan gigi berlubang menjadikan gigi tokwan sakit. Gigi tak kuat, kurang kalsium. Namun ini semua adalah ujian Allah yang memberi sedikit ‘ ujian’ bagi ‘ ribuan ganjaran’ atas setiap saat yang diredhai dan disyukuri tokwan Insya Allah.

semalam juga tokwan sibuk ke Melaka. Hantar cucu ke IKBN sana. Belajar masakan atau dipanggil PM. Penyediaan Makanan. Sehari di sana, dekat Maghrib baru tiba di rumah.

Hari ini sia sisa demam masih ada lagi. dah 3 hari demam selsema ini yang tokwan dapat tahu ini memang ‘musimnya’..

Nak kata musim durian datang sekali musim demam tak dapatlah tokwan nak pastikan atau periksa kebenarannya.

Cuma ramai tengah demam sekarang ini dan tokwan rasa ia sempena ketibaan Rejab, bulan ALlah sebelum bulan Syaban dan selepasnya bulan segala bulan iaitu Ramadhan..

Ingat tokwan nak start puasa tiga bulan. Tetapi tidak dapat diteruskan dalam keadaan sakit gigi, demam, dan selsema sekarang. 1 Rejab sahajalah puasa sunat tokwan dan jika larat tokwan nak tambah lagilah nanti.

Sempena ‘angin Ramadhan’ yang sudah meniup perlahan lahan ke alam kehidupan kita ini, marilah kita menambahkan lagi usaha mendekatkan diri kepada Allah tiap masa dan ketika.

Di dalam bulan, ada penghulunya. Dalam hari ada ketuanya. Dalam kalangan manusia ada ‘kekasihNya’..

Doalah kita akan bersua dengan orang ‘ disayangi’ Allah dan jadikan dia sebagai ‘sahabat badan, hati dan roh’ .

Cuma satu jangan buat lagi, demonstrasi protes kenaikan minyak yang ‘menaikkan minyak’ peserta dengan group liar dan tidak senonoh yang dikatakan ditaja orang kuat PKR iaitu Hishamudin dan dibawa masuk oleh penganjur antaranya AMin Iskandar dan Dr Hatta Ramli.

Yang menariknya, Amin Iskandar kata ‘ ada provokasi’ di sebalik kekecohan protes semalam hingga SB dan Polis juga yang disalahkan mereka.

Bukan pengajur yang gagal menarik peserta atau kegagalan pemimpin PAS hadir sama memberontak dengan menunjuk perasaan di sana !

Akhirnya , Anwar juga yang menguasai pentas seperti sambutan 100 hari lepas di Shah Alam.

Jelas Pakatan Rakyat tokwan jangka akan gagal memerintah untuk tempoh yang lama jika beginilah ‘rupa ‘ pakatan mereka…

Jumpa lagi….

Read Full Post »

Calon Ahli Majlis MPAJ gagal buat akuan bersumpah digugur

SHAH ALAM 4 Julai – Kerajaan campuran Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas Selangor menggugurkan seorang calon Ahli Majlis Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) berikutan gagal membuat akuan bersumpah seperti diarahkan bagi membuktikan dia tidak mempunyai rekod jenayah.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan Selangor, Ronnie Liu berkata, sehingga lewat petang ini, calon berkenaan gagal menyerahkan dokumen tersebut kepada kerajaan negeri.

Justeru, tambah beliau, secara automatik nama calon tersebut dikeluarkan daripada senarai Ahli Majlis MPAJ.

“Kita telah menghubungi calon itu hari ini dan bertanyakan tentang akuan bersumpah yang telah kita arahkan.

“Namun, dia menyatakan tidak berminat untuk berbuat demikian dan kita terpaksa keluarkan namanya daripada senarai Ahli Majlis MPAJ,” katanya di sini hari ini.

Semalam, kerajaan negeri mengarahkan dua calon Ahli Majlis MPAJ yang didakwa pernah terlibat dengan jenayah, menandatangani akuan bersumpah bagi membuktikan mereka tidak mempunyai sebarang rekod berkaitan kegiatan itu.

Esok, seramai 288 ahli majlis pihak berkuasa tempatan (PBT) Selangor yang baru akan menerima watikah pelantikan masing-masing daripada Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Menurut Ronnie, calon yang digugurkan itu akan digantikan dengan individu lain tidak lama lagi.

Mengenai seorang lagi calon yang juga didakwa mempunyai rekod jenayah, beliau memberitahu, akuan bersumpah daripadanya telah diterima oleh kerajaan negeri hari ini.

“Dia dijadualkan hadir esok untuk menerima watikah pelantikan sebagai Ahli Majlis MPAJ,” ujarnya.

Kelmarin, sebuah persatuan penduduk di Ampang mengeluarkan kenyataan akhbar mendakwa dua calon Ahli Majlis MPAJ pernah terlibat dengan kegiatan jenayah.

Salah seorang calon berkenaan pernah dibuang daerah pada tahun 2003 kerana terlibat dengan beberapa kes samun di sekitar Lembah Klang.

Seorang lagi dipercayai terbabit dengan kegiatan pertubuhan kongsi gelap.

Tokwan terkejut calon MPAJ terdiri dari penjenayah. Mujurlah rakyat membuat bantahan dan mereka berjaya menghalang calon dari kalangan ‘ tidak bermoral’ dari dilantik sebagai Ahli Majlis MPAJ.

secara tak langsung ia boleh mengaitkan perebutan jawatan hingga membenarkan sesiapa sahaja menjadi ahli majlis walaupun tidak mempunyai rekod yang bersih dari undang undang.

Tokwan tak nak campurlah melainkan mereka masih berdegil meneruskan perlantikan…

Itu sahaja cerita tokwan hari ini…

Pendek sahaja..

Wassalam jumpa lagi cu..

Read Full Post »

Hari Jumaat ni tokwan terbaca cerita ‘pontianak moden’ terkenal lagi jelita bernama Maya karin..Akan melangsungkan perkahwinannya. Cuman zaman bujang atau zaman anak dara apa bezanya ye? mungkin sesuai digunakan zaman solonya atau daranya …itu pendapat tokwanlah. Sayang dia belum terbuka hati memakai tudung sepenuhnya lagi. Tokwan doakan dia akan berubah bila tiba waktunya nanti.

Islam tidak memaksa atau mengenakan hukuman berkaitan kewajipan cuma Islam mahukan kesedaran agar ia dipraktikkan dengan penuh keimanan dan ketakwaan…Bukan pura puraan.


Gambar pelakon Maya Karin yang memakai tudung untuk iklan syarikat telekomunikasi juga terdapat di Jalan Sultan Ismail, Kuala Terengganu.

Sebelum itu gempar juga semalam kisah Najib TPM kita telah ditohmah dengan fitnah maha hebat. Hari terakhir Jamadil Akhir hamba Allah tersebut telah diuji semalam oleh ‘ Now war ‘ yang disabitkan dengan laporan polis kes liwat oleh bintang baru terkenal ; Saiful Bukhari Azlan pada 28 Jun lalu.

Akhirnya hari ini 1 Rejab 1429 ALLAH juga telah membebaskan beliau dengan P Balasubramaniam telah menarik kembali akaun bersumpah yang mengandungi fitnah hubungan seks dan juga perkenalan Najib dengan Altantunya yang berkali kali dinafikan oleh Najib. Begitu juga akuan berkanun Raja Petra yang tokwan anggap balaci Nowwar hingga sanggup berbuat apa sahaja ( tentu disertakan imbuhan ) agar PKR akan menjadi parti memerintah rakyat tidak lama lagi.

Bulan Rejab dikatakan Bulan Allah. Bulan Sya;ban Bulan Rasulullah… Bulan Ramadhan bulan kitalah…umat Nabi terbaik sekali..Nurul Anwar – Cahaya segala Cahaya…Bukan Anwar yang tidak bercahaya dan suka huru hara ! Itu tokwan tak nak ulaslah. nanti mengganggu siasatan Mahkamah dan subjudis ( perkataan ni tokwan terjumpa di Utusan tadi )..

Tokwan tak boleh lama…ada budak budak nak mengaji petang petang macam ni… Tokwan tak adalah pandai sangat…Sekadar Iqra dan Al Quran sahajalah…

Nak belajar Taurat dan Injil, atau Zabur, tak mampulah tokwan penuhi…Mungkin orang lain boleh kot…

Salam cu.

Rajin rajiblah puasa 3 bulan berturut turut dari Rejab hingga Ramadhan ini…niat penghapus dosa lama lama…

Read Full Post »

PKR dan PAS tidak sepakat lagi. PKR bersungguh sungguh meminta sokongan Amerika dan PAS bersungguh sungguh menolak campur tangan Amerika di dalam urusan negara kita. sudahlah hari tu ada rakyat kita ditahan di India,  dan semalam di Thailand, tentu ini usaha berterusan AS ingin memberik tekanan kepada negara kita agar tunduk kepada apa sahaja kehendak mereka.

Tokwan tahu melalui kisah kisah campur tangan Amerika. Mereka akan cari calon pilihan mereka. Jika berpaling tadah, hukuman bunuh akan dilaksanakan sebagai ganjaran selepas dihadiahkan dengan jutaan wang dan liputan tanpa sempadan.

Amerika boleh jadi penyelamat dan penjahat dalam masa yang sama. beri senjata kepada Hamas dan Fatah. Akhirnya orang Islam yang kena serang dan berbunuhan sesama sendiri dan Amerika bersorak atas kerusi empuk menghisap curut atas kerosakan dan kemusnahan umat Islam.

Jadi, tokwan harap cucu dapat fahamlah strategi mereka.

jangan mudah terpedaya dan rasa hebat menjadi talibarut Amerika.

Tidak ke mana hebat kita jika ia disokong oleh negara yang telah jadikan banyak negara negara ‘hamba’ dalam ‘rupa merdeka’….

Apatah lagi biadap jika ada orang mempertahankan tindakan Amerika seperti Karpal anak Singh hari ini…Katanya ia juga dibuat Malaysia isu Palestin.

Ini satu lagi ‘bangsat’ bagi tokwan kerana menjadikan Amerika sentiasa benar dan tidak ada cacat celanya. Adakah karpal takut kempunan menjadi menteri selepas ‘kejatuhan’ Anwar isu liwat ini? kenapa sidang akhbar sekejap tadi tokwan tengok peguam baru wakili Anwar dan tiada lagi barisan peguam lama beliau 10 tahun lalu..???

hanya Zulkifli Nordin sahaja yang lekat dan setia hingga dianugerahi jawatan ‘ wakil rakyat’ kerana mempertahankan Maharaja Anwar dari tohmahan isu salah laku dan liwat. Namun kes tersebut etlah diputuskan dan akhirnya Anwar ditahan 6 tahun kerana dakwaan salah laku dan juga liwat. meskipun dibebaskan 3 tahun lebih awal oleh Pak Lah yang akhirnya kini terpaksa melihat satu persatu ‘kedurjanaan’ Anwar di dalam menggugat kerajaan dan pastinya kesan terbesar ialah kejatuhan 5 negeri di tangan PKR dan DAP PAS hingga ramai mendesak Pak Lah meletak jawatan.

Soalan tak terjawab tokwan sekarang ialah ; apakah kesannya kepada kerajaan dan adakah ia akan menguatkan kerajaan atau menjadi senjata peledak hingga Pakatan Rakyat akan mendapat tempat di kabinet Malaysia september nanti ?

Jumpa lagi cu.

Read Full Post »

Tokwan saja belek jumpa berita ni. Sekarang ada teknologi ebrowse ; akhbar digital senang nak diclipping atau diedit gambar dan berita untuk diletakkan dalam blog atau disimpan sebagai bahan peribadi untuk rujukan kemudian hari.

Tokwan dapat akaun ni pun dari anak tokwan di Putrajaya yang ajar semasa pulang minggu lepas. Dia memang selalu guna akhbar digital ni. Patutlah blog dia penuh dengan gambar sekarang. Mujur juga kerana tokwan tak perlu lagi turun ke kedai beli akhbar tiap hari. Rumah pun tak bersemak sangat, tak larat nak kemas jika cucu cucu pakat baca ramai ramai hingga koyak rabak jadinya. Akhir sekali tokwan juga yang penat dan ‘tenat’ melayan mereka.

Hari tu Nik Aziz ada kritik MB Kedah juga.Isu balak di Kedah..Keratan Akhbar di atas Lim Guan Eng pun kritik juga. Sudahlah MB Selangor tercungap cungap ‘lemas’ dengan isu isu seperti RM100 juta ternakan babi, pembesaran gereja dan kuil, petisyen Teressa Kok di Puchong tentang azan, Karpal yang menghina Raja Perak dan mempersoal titah Yang dipertuan Agong, dan banyak lagi yang tidak sempat dicatat semuanya di sini.

Cuma, Pakatan Rakyat bagi tokwan dah peringkat nazak atau lebih tepat ; tenat !

Masa 100 hari sudah berlalu. Tiada apa apa yang baru kecuali kilang di Pulau Pinang seperti laporan Buletin Utama tadi dan beberapa hari ini tentang penutupan sebuah kilang yang melibatkan pemberhentian 1000 orang pekerja. dan terbaru itulah isu liwat yang lewat timbul !!!

Ramai jika 1000 orang dihentikan. Bayangkan jika seorang mempunyai keluarga seramai 3 orang ( isteri dan anak atau ayah ibu ) tentu ia mencecah 4 ribu mulut yang akan kehilangan punca pendapatan dengan dibiarkan tiada sumber pendapatan selepas kilang ditutup.

Tidaklah tokwan pasti kenapa ditutup tetapi yang terbaru Lim Guan Eng juga ada merayu Kerajaan Pusat agar projek bernilai 2 billion diteruskan di Pulau Pinang  sebagai hadiah dari rakyat.

Bagi tokwan, kerajaan tidak kejam kepada pengundi cuma ingin menyedarkan mereka bahawa kesilapan memilih akan menjadikan mereka terpaksa menanggung akibatnya. Penangguhan bermakna ia akan disambung apabila sampai masa yang sesuai nanti.

lebih lebih lagi di kala isu kenaikan harga minyak yang semakin mencengkam kita termasuk anak anak tokwan sendiri, jadi kita kena faham kenapa kerajaan menangguhkan banyak projek. Pak Lah setakat tokwan tahu, mampu berhutang tetapi seperti kata beliau sendiri, tidak mahu meminjam dari IMF untuk projek RMK-9.

Bukan macam Anwar yang sangat rapat dengan orang berjenama ‘IMF’ / NED / USA / Foundation for the future dan lain lain.

Nak tahu lanjut, baca di http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com.

Jumpa lagi cucu semua. Wassalam.

Read Full Post »

No conspiracy

anwar saiful bukhari sodomy allegations turkish embassy release  300608 05He also felt that a conspiracy theory was not applicable in this case.

“Even if there is any political attempt to suppress Anwar, this won’t happen. They won’t resort to sodomy allegations. It not only gives problems to Anwar but also the government.

“Why should we use sodomy allegations? This is not a political problem. This is a personal problem. It is about morality. To me, Anwar should not relate this issue to his plans to contest or his political career,” he said.

However, Ezam refused to comment when asked how well he knew of Anwar’s ‘morality’.

Anwar ni tokwan tengok memang sangat terdesak sekarang. Satu persatu serangan saraf dilancarkan ke arah Pakatan Rakyat dan hasilnya mereka sendiri yang menjatuhkan harapan rakyat.

Dengan memasukkan duit derma ke dalam akaun PKR bukan kerajaan negeri,ia telah menjadikan isu tersebut sangat panas kerana mendapat kecaman dari kawan baik PKR iaitu PAS.

Tokwan dari awal lagi tidak bersetuju PAS berbaik baik dengan parti yang baik juga dengan kuasa besar dunia iaitu Amerika ini kerna tokwan khuatir ada percubaan meliberalkan PAS akan berlaku.

Nampaknya ia telah berlaku sehingga tokwan tengok Hj Hadi bukan sahaja telah menanggalkan serbannya satu ketika bahkan prinsip utama parti perjuangannya iaitu Negara Islam.

Kerja nak naikkan nama dan ajaran Islam wajiblah disokong meskipun cara dan kaedah PAS dan UMNO tidak sama dan sangat berbeza, namun yang terjadi kini ialah PAS tidak menyokong UMNO meskipun UMNO menerima juga pandangan yang diutarakan oleh PAS.

Berita di atas tokwan ambik di malaysiakini bahasa inggeris di blog baru nama  http://malaysianewstoday.wordpress.com. Kebetulan ada cerita sikit tentang penafian Ezam bahawa ada unsur konspirasi di dalam cerita ini meskipun Anwar Ibrahim dengan keras membabitkan nama TPM Malaysia sebagai sasaran.

Yang peliknya kenapa Amerika sudah bersuara ? tidak mahu perbicaraan ke atas Anwar ?

Tokwan dengar memang Anwar sangat rapat dengan mereka. Takkan di kedutaan Turki Anwar ambil keputusan report kat Amerika ? atau Amerika suruh buat plot ini bagi menaikkan kemarahan rakyat yang tidak marah lagi selepas menerima duit rebat tunai baru baru ini ?

Amerika lagaknya macam polis dunia. Dari dulu lagi hingga kini. Apakah tidak ada kebebasan dalam menentukan perbicaraan dan siasatan oleh polis kita bagi kes sangat sensitif ini ?

tokwan rasa memang Amerika ingin sangat Anwar jadi PM. Tak percaya ? tengoklah nanti dan tokwan harap tokwan tak akan dapat tengok Anwar jadi Perdana Menteri. Bahaya !

Sulaiman Palestin pernah meninggalkan pesan kepada Che Det agar melantik Pak Lah dan menyingkirkan Anwar kerana dia berbahaya.

Siapa Sulaiman Palestin ? dia adalah guru politik Anwar tidak silap tokwanlah..

Anda pun kena fikirlah dan siasat latar belakang manusia nama Anwar ini….

baca di sini blog tentang Anwar dan kaitannya dengan Paul Wolfowitz dan pemimpin Yahudi Amerika..

oklah…tokwan nak solat subuh dulu…

Jumpa lagi. Moga ceria ceria selalu. Jangan lupa ramai musuh nak lemahkan kita dengan memecahkan perpaduan orang melayu sesama melayu.

Read Full Post »

« Newer Posts