Feeds:
Posts
Comments

Archive for May, 2008

  Semalam dah rasa sikit. Hari ini rasa lagi sakit perut. Semakin leka semakin banyak diuji Allah. Mungkin kelemahan tokwan sendiri tidak menggandakan amalan sunat yang sudah biasa dibuat selama ini. Sebagai peringatan agar tidak leka dengan keindahan yang ada!

 

Hari itu baru sahaja berlalu Hari Ibu. Hari yang sangat besar ertinya kepada insan bernama ibu. Kebetulan ibu tokwan meninggal semasa kecil jadi tokwan memang terasa bagaimana kehilangan ibu di kala umur baru sahaja 6 tahun. Satu usia yang sukar berdikari sendiri jika tiada bimbingan dari sesiapa.

 

Ingat lagi kisah Nabi kita yang sama umur dengan usia tokwan ditinggalkan ibu dulu. Nabi diuji dan diasuh dengan kekentalan jiwa melalui kehilangan sumber kasih sayang sejati dari ibu kandungnya sendiri.

 

Sudahlah dibesarkan tanpa ada tatapan dan pelukan dari ayah, bagaimana baginda membesar diiringi datuk dan bapa saudara serta sepupu yang ditakdirkan amat pengasih kepada baginda meskipun bertaraf anak yang tiada bapa..Dan tiada ibu enam tahun selepas dilahirkan ke dunia.

 

Sebab itu Nabi amat menyayangi anak yatim. Kerana Nabi mengalami situasi sebagai anak yatim. Dan sejarah anak yatimnya Nabi kita serta perhatian istimewa Islam kepada mreka,  telah meninggalkan moral yang besar di dalam tamadun manusia. Ia mengajar kita bahawa anak yang kehilangan ibubapa perlu diberi sepenuh perhatian dan dibela dengan wang, tenaga dan perhatian dari semua pihak yang benar benar inginkan keredhaan Allah dan RasulNya….

 

Jika tiada Nabi, tiadalah Guru yang mengajar kita mengenal Yang Esa…Jika tiada baginda, masakan bisa kita berbicara kalam cinta bernama Al Quran ! dan tidak akan mampu menjadi hamba menyembah Tuhan jika tiada Guru Agung bernama Muhammad bin Abdullah.

 

Di antara kesibukan dan keriuhan menyambut Hari Guru di mana masing masing memberi ingatan dengan hadiah dan sedikit kalungan kata kata melalui sms, surat dan kad, tentu jangan kita lupa bahawa guru kita tentu bergantung dengan guru yang mengajarnya. Hinggalah guru itu akan bertemu pengajiannya dengan Guru Agong yang diberikan dia satu jawatan sebagai Rasul kepada Tuhan alam semesta.

 

Hari Guru sebenarnya amat simbolik bagi mereka yang nampak tersirat di sebaliknya. Dan tokwan bersyukur kerna diberitahu oleh pak pak lebai dan ustaz ustaz bahawa antara guru paling berhak disyukuri dan dihormati oleh kita tidak lain ialah Rasulullah s.a.w yang juga Habibullah ( kekasih Allah )..selain guru guru yang mengajar kita ilmu ilmu samada berkaitan dengan dunia atau akhirat….

 

Mari berhadiah kepada Guru Agong kita dengan berselawat ke hadrat Nabi alaihi salam tiap masa dan ketika…

 

Sabda Baginda :

 

Orang yang paling dekat denganku di akhirat ialah mereka yang paling banyak berselawat kepada daku     

ساكيت ڤروت د هاري ڬورو

سمالم ده راس سيكيت. هاري اين راس لاڬي ساكيت ڤروت. سماكين ليك سماكين باڽق داوجي الله. موڠكين كلمهن توكوان سنديري تيدق مڠڬندقن عمالن سنة يڠ سوده بياسا دبوات سلاما اين. سباڬاي ڤريڠاتن اڬر تيدق ليك دڠن كايندهن يڠ اد!

هاري ايت بارو سهاج برلالو هاري ايبو. هاري يڠ ساڠت بسر ارتيڽ كڤد انسان برنام ايبو. كبتولن ايبو توكوان منيڠڬل سماس كچيل جادي توكوان ميمڠ تراس باڬايمانا كهيلڠن ايبو د كالا عمور بارو سهاج 6 تاهون. ساتو اوسيا يڠ سوكر برديكاري سنديري جك تياد بيمبيڠن دري سسياڤا.

ايڠت لاڬي قيصه نبي كيت يڠ سام عمور دڠن اوسيا توكوان دتيڠڬلكن ايبو دولو. نبي داوجي دان ديسوه دڠن ككنتلن جيوا ملالوءي كهيلڠن سومبر كاسيه سايڠ سجاتي دري ايبو كندوڠڽ سنديري.

سودهله دبسركن تنڤا اد تاتاڤن دان ڤلوكن دري ايه، باڬايمانا بڬيندا ممبسر دايريڠي داتوق دان باڤ ساودارا سرتا سڤوڤو يڠ دتاقدركن امت ڤڠاسيه كڤد بڬيندا مسكيڤون برتارف انق يڠ تياد باڤ..دان تياد ايبو انم تاهون سلڤس دلاهيركن ك دنيا.

سبب ايت نبي امت مڽايڠي انق يتيم. كران نبي مڠالمي سيتواسي سباڬاي انق يتيم. دان سجاره انق يتيمڽ نبي كيت سرتا ڤرهاتين ايستيميوا اسلام كڤد مريك، تله منيڠڬلكن مورل يڠ بسر د دالم تمدون مأنسي. اي مڠاجر كيت بهاوا انق يڠ كهيلڠن ايبوباڤ ڤرلو دبري سڤنوه ڤرهاتين دان دبلا دڠن واڠ، تناڬ دان ڤرهاتين دري سموا ڤيهق يڠ بنر بنر ايڠينكن كريضاان الله دان رسولڽ….

جك تياد نبي، تيادله ڬورو يڠ مڠاجر كيت مڠنل يڠ اسا…جك تياد بڬيندا، ماسقن بيسا كيت بربيچارا كلام چينتا برنامالقرءان ! دان تيدق اكن ممڤو منجادي همبا مڽمبه توهن جك تياد ڬورو اڬوڠ برنام محمد بن عبدالله.

د انتارا كسيبوكن دان كرياوهن مڽمبوت هاري ڬورو د مان ماسيڠ ماسيڠ ممبري ايڠتن دڠن هديه دان سديكيت كالوڠن كات كات ملالوءي ايس عيم ايس، سورت دان كاد، تنتو جاڠن كيت لوڤا بهاوا ڬورو كيت تنتو برڬنتوڠ دڠن ڬورو يڠ مڠاجرڽ. هيڠڬله ڬورو ايت اكن برتمو ڤڠاجينڽ دڠن ڬورو اڬوڠ يڠ دبريكن دي ساتو جاوتن سباڬاي رسول كڤد توهن عالم سمستا.

هاري ڬورو سبنرڽ امت سيمبوليق باڬي مريك يڠ نمڤق ترسيرت د سباليقڽ. دان توكوان برشكور كرنا دبريتاهو اوليه ڤق ڤق ليباي دان استاذ استاذ بهاوا انتارا ڬورو ڤاليڠ برحق ديثيوكوري دان دحرمتي اوليه كيت تيدق لاين اياله رسول الله صلى الله عليه وسلم يڠ جوڬ حبيبالله ﴿ ككاسيه الله ﴾..سلاين ڬورو ڬورو يڠ مڠاجر كيت علمو علمو سامادا بركاءيتن دڠن دنيا اتاو اخيرة….

ماري برهديه كڤد ڬورو اڬوڠ كيت دڠن برصلوات ك حضرة نبي الايهي سلام تياڤ ماس دان كتيك…

سبدا بڬيندا :

اورڠ يڠ ڤاليڠ دكت دڠنكو د اخيرة اياله مريك يڠ ڤاليڠ باڽق برصلوات كڤد داكو

Read Full Post »

Seminggu di Langkawi memang membuat tokwan teruja. Melihat keindahan pantai Chennang, keindahan lautan yang terbentang biru, kemurahan harga barang barang di sana dan kepesatan pembangunan yang sudah dicapai Langkawi sekarang ini. Juga melihat kesan kesan sejarah yang masih kekal hingga kini meskipun sudah berusia ratusan tahun lamanya…

Kenapa tokwan lama tak menulis ?

Sebenarnya selepas pulang 12 Mei lepas, tokwan telah diuji dengan dugaan laptop rosak. Laptop yang berusia baru sebulan lebih sudah diuji dengan kegagalam sistem otaknya berfungsi dengan baik. Habis semua sistem termasuk suara telah hilang keupayaan memberi respon kepada arahan tok sekarang ini. Sedih betul !!!

Apabila jadi macam tu, tokwan hubungi anak tokwan di putrajaya. Dia kata akan belikan laptop yang baru. Jadi semalam tokwan sudah menerima laptop tersebut. Dan sekarang ini tokwan menggunakan laptop baru jenama HP dengan Intel Core 2 Duo…Nak eja pun susah bagi orang tua usia lanjut macam tokwan ni…

Sebelum ini jenama tak silap tokwan, nama Acer dengan kamera siap bina dalam ( built in )..Yang ini tidak ada kamera tetapi tokwan dah ada kamera boleh guna untuk sambung ke laptop. Nanti tok wan akan menari depan laptop borak dengan cucu di US sana walaupun jiran jiran tentu akan kata tok dah gila ( macam iklan dalam tv ) hehehe…

Apabila laptop sudah rosak dan tak dapat diguna, memang sedih sungguh. Biasa dari jam 7 pagi hingga 12 malam tokwan tidak bersenggang dengan laptop tersebut. Apa boleh buat Allah sudah tentukan macam itu.

Sebetulnya, Allah ingin memberi ganti yang lagi baik dan hebat. Allah tahu tokwan memerlukan yang lagi ringan dan lagi pantas otak memorinya berfikir…Walaupun hati kecil tok turut rasa sedih dengan keadaan ’Qalam’ kesayangan tok yang mana ia adalah hadiah dari anak tokwan yang tinggal di USA tempoh hari.

Betullah seperti kata Saidina Lokman Al Hakim ; ”Kebaikan itu pada apa yang terjadi ’

Kerana Tuhan tentu menggunakan sifat Maha Bijaksana di dalam menentukan apa apa sahaja yang terjadi. Dan kita yang bersifat Maha Jahil sahaja yang suka mengomen tidak tentu hala berkenaan ketentuan yang sangat indah dan cantik itu sebenarnya.

Betullah Allah berfirman : Mungkin Kamu tidak suka sesuatu perkara sedangkan ia baik bagi kamu dan mungkin kamu suka sesuatu benda namun ia buruk bagi kamu.

Jadi hari ini dapatlah tokwan sambung lagi proses memblog di blog tokwan. Beberapa hari ketinggalan isu isu semasa ini, tokwan rasa ketinggalan sangat sangat. Bukan tida suka ke Langkawi makan angin tetapi tokwan risau jika tengah bergembira, tsunami baru akan melanda negara kesayangan tokwan ini. Sedangkan tokwan sudah menerima tugas menjaga negara dari ancaman musuhnya luaran atau dalaman dengan apa apa jua yang tokwan mampu berikan.

Tugas tersebut tidak lain ialah sebagai Umat Nabi Muhammad s.a.w yang memang wajib mempertahankan agama bangsa dan juga negara yang diperintah saudaranya sendiri dari sama agama. Apatah beliau juga dari keluarga bertaraf alim ulama yang tidak kurang ada juga’kuah’ yang tumpah ke nasi. Tugas memastikan ancaman kepada kemurniaan akidah dan kesuciaan Islam tidak akan ternoda …

Marilah cucu semua, pastikan negara kita tidak tergadai kepada golongan tidak peka dengan kesucian Islam sebagai agama rasmi negara kita. Golongan yang suka menyakiti hati Raja Melayu kita. Golongan yang tidak suka keistimewaan diberikan kepada kita selaku tuan asal tanah bertuah ini.

Marilah semua berganding tenaga, kita sudah tiada masa, berjuanglah demi bangsa agama dan negara tercinta !!!!!

Jumpa lagi cucu cucu tok semua.


توك وان يڠ كلتيهن ڤولڠ دري جالن جالن

سميڠڬو د لڠكاوي ميمڠ ممبوات توكوان تروجا. مليهت كايندهن ڤنتاي چيننڠ، كايندهن لاوتن يڠ تربنتڠ بيرو، كمورهن هرڬ بارڠ بارڠ د سان دان كڤستن ڤمباڠونن يڠ سوده دچاڤاي لڠكاوي سكارڠ اين. جوڬ مليهت كسن كسن سجاره يڠ ماسيه ككال هيڠڬ كيني مسكيڤون سوده بروسيا راتوسن تاهون لاماڽ…

كناڤ توكوان لاما تق منوليس ؟

سبنرڽ سلڤس ڤولڠ 12 مي لڤس، توكوان تله داوجي دڠن دوڬان لڤتوڤ روسق. لڤتوڤ يڠ بروسيا بارو سبولن لبيه سوده داوجي دڠن كڬاڬالام سيستم اوتقڽ برفوڠسي دڠن باءيق. هابيس سموا سيستم ترماسوق سوارا تله هيلڠ كاوڤايان ممبري ريسڤون كڤد ارهن توك سكارڠ اين. سديه بتول !!!

اڤابيلا جادي ماچم تو، توكوان هوبوڠي انق توكوان د ڤوتراجاي. دي كات اكن بليكن لڤتوڤ يڠ بارو. جادي سمالم توكوان سوده منريما لڤتوڤ ترسبوت. دان سكارڠ اين توكوان مڠڬوناكن لڤتوڤ بارو جنام هڤ دڠن اينتل چوري 2 دواو…نق ايجا ڤون سوسه باڬي اورڠ توا اوسيا لنجوت ماچم توكوان ني…

سبلوم اين جنام تق سيلڤ توكوان، نام اچير دڠن كاميرا سياڤ بينا دالم ﴿ بويلت اين ﴾..يڠ اين تيدق اد كاميرا تتاڤي توكوان ده اد كاميرا بوليه ڬونا اونتوق سمبوڠ ك لڤتوڤ. ننتي توك وان اكن مناري دڤن لڤتوڤ بورق دڠن چوچو د اس سان والاوڤون جيرن جيرن تنتو اكن كات توك ده ڬيلا ﴿ ماچم اكلان دالم تۏ ﴾ هيهيهي…

اڤابيلا لڤتوڤ سوده روسق دان تق داڤت دڬونا، ميمڠ سديه سوڠڬوه. بياسا دري جم 7 ڤاڬي هيڠڬ 12 مالم توكوان تيدق برسڠڬڠ دڠن لڤتوڤ ترسبوت. اڤ بوليه بوات الله سوده تنتوكن ماچم ايت.

سبتولڽ، الله ايڠين ممبري ڬنتي يڠ لاڬي باءيق دان هيبت. الله تاهو توكوان ممرلوكن يڠ لاڬي ريڠن دان لاڬي ڤانتس اوتق ميموريڽ برفيكير…والاوڤون هاتي كچيل توك توروت راس سديه دڠن كادأن ‘قالم’ كسايڠن توك يڠ مان اي اداله هديه دري انق توكوان يڠ تيڠڬل د اوس تيمڤوه هاري.

بتو الله سڤرتي كات سيدنا لقمانالحاكيم ; “كبايكن ايت ڤد اڤ يڠ ترجادي ‘

كران توهن تنتو مڠڬوناكن صفة مها بيجقسان د دالم مننتوكن اڤ اڤ سهاج يڠ ترجادي. دان كيت يڠ برصفة مها جاهيل سهاج يڠ سوك مڠومن تيدق تنتو هالا بركنأن كتنتوان يڠ ساڠت اينده دان چنتيق ايت سبنرڽ.

بتو الله الله برفرمان : موڠكين كامو تيدق سوك سسواتو ڤركارا سداڠكن اي باءيق باڬي كامو دان موڠكين كامو سوك سسواتو بندا نامون اي بوروق باڬي كامو.

جادي هاري اين داڤتله توكوان سمبوڠ لاڬي ڤروسيس ممبلوڬ د بلوڬ توكوان. ببراڤ هاري كتيڠڬالن ايسو ايسو سماس اين، توكوان راس كتيڠڬالن ساڠت ساڠت. بوكن تيد سوك ك لڠكاوي ماكن اڠين تتاڤي توكوان ريساو جك تڠه برڬمبيرا، تسونامي بارو اكن ملندا نڬارا كسايڠن توكوان اين. سداڠكن توكوان سوده منريما توڬس منجاڬ نڬارا دري انچمن موسوهڽ لواران اتاو دالمن دڠن اڤ اڤ جوا يڠ توكوان ممڤو بريكن.

توڬس ترسبوت تيدق لاين اياله سباڬاي اومت نبي محمد صلى الله عليه وسلم يڠ ميمڠ واجب ممڤرتاهنكن اڬام بڠسا دان جوڬ نڬارا يڠ دڤراينته ساوداراڽ سنديري دري سام اڬام. اڤاته بلياو جوڬ دري كلوارڬ برتارف عاليم علماء يڠ تيدق كورڠ اد جوڬ’كواه’ يڠ تومڤه ك ناسي. توڬس ممستيكن انچمن كڤد كمورنياان عقيدة دان كسوچياان اسلام تيدق اكن ترنود …

ماريله چوچو سموا، ڤستيكن نڬارا كيت تيدق ترڬاداي كڤد ڬولوڠن تيدق ڤيكا دڠن كسوچين اسلام سباڬاي اڬام راسمي نڬارا كيت. ڬولوڠن يڠ سوك مڽاكيتي هاتي راج ملايو كيت. ڬولوڠن يڠ تيدق سوك كايستيميوأن دبريكن كڤد كيت سلاكو توان اصل تانه برتواه اين.

ماريله سموا برڬنديڠ تناڬ، كيت سوده تياد ماس، برجواڠله دمي بڠسا اڬام دان نڬارا ترچينتا !!!!!

جومڤا لاڬي چوچو چوچو توك سموا.

Read Full Post »

Artikel Tok Wan 9 Mei 2008

Artikel Tok Wan 9 Mei 2008

Tajuk : Raja Melayu disanggah oleh Bangsa Melayu

Tok wan masih lagi di Langkawi. Seronok berjalan jalan di sini. Melihat keindahan ciptaan Allah Taala yang sangat indah di sini. Tokwan di sini naik Nissan Serena 2.0 MPV milik sedara di sini. Dan banyak kereta jenama Nissan di sini sepanjang pengamatan tok wan dengan kaca mata yang tebal ini. Ini kali pertama ke sini dan juga pertama kali naik kereta Nissan Serena..Alhamdulillah !

Ingat dulu selalu dengar kisah beras terbakar di sini. Katanya disuruh pembesar masa dulu bagi mengelakkan musuh dari Siam mengambilnya. Hingga sekarang masih ada beras dalam tempat tersebut. Di depan rumah yang tak silap tok milik pembesar tersebut. Jadi tokwan sempat dibawa ke sana tengok sendiri bagaimana beras terbakar yang dikutip tahun 1819 masih elok diletak dalam bekas kaca di situ..

Masa tokwan tengok beras, hujan renyai renyai di sini..Kebetulan pula orang kata ketika itu senang nak kutip beras kerana ia akan muncul di kala hujan turun. Cuma tokwan tak nak ambik kerana tak mahu dimarah oleh tuan punya tanah di situ.

Di sini makanan agak mahal sedikit di tempat tumpuan pelancong. Semalam tok makan mee rebus RM 6 dan air kopi RM 3 segelas. Tapi tak apa sebab sedap dan tempat selesa dan bersih. Bangganya lagi kerana ia diusahakan oleh orang bangsa kita, iaitu orang Melayu…Sempat juga pekena syisya arab seorang diri sahaja kerana mereka yang lain tidak suka rokok tradisi Arab tersebut. Atau sebab mahal barangkali…

Memang di sini free duty, termasuk rokok , kereta, memang murah termasuk benda benda lain yang mahal di tanah darat kerana dikenakan cukai, jadi murah di sini. Tokwan ambik peluanglah belikan rokok untuk kawan kawan di kampung. Tentu depa suka dapat rokok hadiah dari tok nanti.

Bukan rokok sahaja, kain pelekat, kain batik, baju tidur baju cucu, semua tokwan ingat. Semua dah siap dibeli. Tunggu pulang minggu depan nanti dibahagilah ‘harta rampasan’ tu nanti .

Maaflah tokwan minta kepada cucu semua kerana tidak dapat sekerap sebelum ini mengemaskini blog tokwan ini. Kerana kesibukan ke sana ke mari tengok barang barang, tempat, makanan dan pakaian bundle. Tok ada beli juga RM10 sahaja baju kain jeans untuk dipakai bila time hujan dan sejuk malam malam di kampung.

Dalam pada itu tokwan ada baca juga kisah ‘penderhaka’ Raja Melayu dari keturunan Singh melalui surat khabar biasa. Kat rumah biasa guna internet baca berita online. Tapi di sini susah nak buka selalu laptop tok wan. Sebab keadaan tidak mengizinkan..

Bukan tok nak hina Karpal yang berasal dari golongan Singh. Cuma biasalah ada juga yang terlepas cakap sedikit tapi tok wan tahu orang singh baik baik. Cuma ada segelintir sahaja yang pandai undang undang tidak ingat nak berlapik bercakap pasal raja raja kita. Dia main hentam sahaja titah Agong tempoh hari dengan bertanya siapa yang sediakan titah tersebut.

Siapa sediakan teks ucapan titah baginda dipersoal budak nama Karpal tersebut walhal tidak kiralah sesiapa pun yang menyediakan tentu tidak wajar dijadikan isu hingga membawa kepada tindakan mempersoalkan sumber penulisan titah Raja dipertuan Agong.

Karpal ni memang berani hinggakan Sultan Perak yang terrer bab undang-undang pun digasaknya juga. Tindakan minta maaf MB Perak tidak memuaskan hati Karpal yang memang keras kepalanya. Cukuplah MB Peraka meminta maaf dengan Sultan di atas kesilapan yang dilakukannya, kenapa dia sibuk sibuk memberi komen mempertikaikan tindakan meminta maaf MB Peraka tersebut?

Tokwan tak fahamlah perangani dia ni. Lagi tok tak faham kisah kawan dia anak bangsa sama tok sendiri bernama Nik Aziz dan Husam yang tidak ada ‘ telur’ kerana tidak berani menyelar tindakan Pengerusi DAP hingga Husam sendiri ‘berbelit lidah’ dengan mengatakan dia tidak tahu menahu berkenaan isu Karpal mempersoalkan titah Agong di atas.

Nik Aziz juga takut memberi komen hingga memikirkan kepentingan politik Pakatan Rakyat lebih besar dari Kedaulatan Sultan Raja Melayu yang menjadi payung bagi agama bangsa dan semua warga negara Malaysia !

Yang lagi pengecut ialah Anwar Ibrahim yang setakat ini tok tak jumpa apa apa kenyataan waima dia atau bininya berkenaan isu di atas. Takkan dah takut kena kritik kot. Kata mahu memerintah Malaysia ?

Tun Mahathir turut memberi ingatan bagaimana tindakan Karpal ini merupakan gambaran awal masa depan negara kita jika DAP dan pembangkang lain akan menang dengan lebih besar ..

Tokwan tahu bukan mudah menerima penghinaan oleh manusia asal dari India dan bertindak biadap kepada Raja di negeri yang bukan negara asalnya.

Tokwan juga tidak dapat menerima sebarang alasan jika parti lambang bulan dan mata satu akan terus berkerjasama dengan parti manusia biadap macam Karpal Sing tersebut. Apatah lagi PAS yang terang menggunakan pakaian Nabi Muhammad s.a.w dan mendakwa membawa Islam dalam perjuangan mereka. Tidak boleh mereka menjalin kerjasama dengan manusia yang terang- terangan mengutuk agama Islam hingga memberi ancaman, langkah mayat saya dahulu jika ingin melaksanakan Negara Islam.

Itupun jika masih ada sensitif terhadap perkara berkaitan agama, bangsa dan negara Malaysia !

ارتيكل توك وان 9 مي 2008

تاجوق : راج ملايو دساڠڬه اوليه بڠسا ملايو

توك وان ماسيه لاڬي د لڠكاوي. سرونوك برجالن جالن د سيني. مليهت كايندهن چيڤتأن الله تعالى يڠ ساڠت اينده د سيني. توكوان د سيني ناءيق نيسسن سرنا 2.0 مڤۏ ميليق سدارا د سيني. دان باڽق كريتا جنام نيسسن د سيني سڤنجڠ ڤڠامتن توك وان دڠن كاچ مات يڠ تبل اين. اين كالي ڤرتام ك سيني دان جوڬ ڤرتام كالي ناءيق كريتا نيسسن سرنا..الحمدلله !

ايڠت دولو سلالو دڠر قيصه برس تربكر د سيني. كاتڽ دسوروه ڤمبسر ماس دولو باڬي مڠلقكن موسوه دري سيام مڠمبيلڽ. هيڠڬ سكارڠ ماسيه اد برس دالم تمڤت ترسبوت. د دڤن رومه يڠ تق سيلڤ توك ميليق ڤمبسر ترسبوت. جادي توكوان سمڤت دباوا ك سان تيڠوق سنديري باڬايمانا برس تربكر يڠ دكوتيڤ تاهون 1819 ماسيه ايلوق دلتق دالم بكس كاچ د سيتو..

ماس توكوان تيڠوق برس، هوجن رڽا رڽا د سيني..كبتولن ڤولا اورڠ كات كتيك ايت سنڠ نق كوتيڤ برس كران اي اكن مونچول د كالا هوجن تورون. چوما توكوان تق نق امبيق كران تق ماهو دماره اوليه توان ڤوڽا تانه د سيتو.

د سيني ماكنن اڬق مهل سديكيت د تمڤت تومڤوان ڤلنچوڠ. سمالم توك ماكن مي ربوس رم 6 دان اير كوڤي رم 3 سڬلس. تاڤي تق اڤ سبب سداڤ دان تمڤت سليسا دان برسيه. بڠڬڽ لاڬي كران اي داوسهاكن اوليه اورڠ بڠسا كيت، ايايت اورڠ ملايو…سمڤت جوڬ ڤكنا شيشا عرب سأورڠ ديري سهاج كران مريك يڠ لاين تيدق سوك روكوق تراديسي عرب ترسبوت. اتاو سبب مهل بارڠكالي…

ميمڠ د سيني فري دوتي، ترماسوق روكوق ، كريتا، ميمڠ موره ترماسوق بندا بندا لاين يڠ مهل د تانه دارت كران دكناكن چوكاي، جادي موره د سيني. توكوان امبيق ڤلواڠله بليكن روكوق اونتوق كاون كاون د كامڤوڠ. تنتو دڤا سوك داڤت روكوق هديه دري توك ننتي.

بوكن روكوق سهاج، كاين ڤليكت، كاين باتيق، باجو تيدور باجو چوچو، سموا توكوان ايڠت. سموا ده سياڤ دبلي. توڠڬو ڤولڠ ميڠڬو دڤن ننتي دبهاڬيله ‘هرتا رامڤاسن’ تو ننتي .

معافله توكوان مينتا كڤد چوچو سموا كران تيدق داڤت سكراڤ سبلوم اين مڠمسكيني بلوڬ توكوان اين. كران كسيبوكن ك سان ك ماري تيڠوق بارڠ بارڠ، تمڤت، ماكنن دان ڤاكاين بوندلي. توك اد بلي جوڬ رم10 سهاج باجو كاين جينس اونتوق دڤاكاي بيلا تيمي هوجن دان سجوق مالم مالم د كامڤوڠ.

دالم ڤد ايت توكوان اد باچ جوڬ قيصه ‘ڤندرحكا’ راج ملايو دري كتورونن سيڠه ملالوءي سورت خبر بياسا. كت رومه بياسا ڬونا اينترنيت باچ بريتا اونلاين. تاڤي د سيني سوسه نق بوك سلالو لڤتوڤ توك وان. سبب كادأن تيدق مڠيزينكن..

بوكن توك نق هينا كرڤل يڠ برأصل دري ڬولوڠن سيڠه. چوما بياساله اد جوڬ يڠ ترلڤس چاكڤ سديكيت تاڤي توك وان تاهو اورڠ سيڠه باءيق باءيق. چوما اد سڬلينتير سهاج يڠ ڤنداي اوندڠ اوندڠ تيدق ايڠت نق برلاڤيق برچاكڤ ڤاسل راج راج كيت. دي ماءين هنتم سهاج تيته اڬوڠ تيمڤوه هاري دڠن برتاڽ سياڤا يڠ سدياكن تيته ترسبوت.

سياڤا سدياكن تيك س اوچاڤن تيته بڬيندا دڤرسؤال بودق نام كرڤل ترسبوت ولحال تيدق كيراله سسياڤا ڤون يڠ مڽدياكن تنتو تيدق واجر دجاديكن ايسو هيڠڬ ممباوا كڤد تيندقن ممڤرسوالكن سومبر ڤنوليسن تيته راج دڤرتوان اڬوڠ.

كرڤل ني ميمڠ براني هيڠڬكن سلطان ڤراق يڠ تررير باب اوندڠ-اوندڠ ڤون دڬاسقڽ جوڬ. تيندقن مينتا معاف مب ڤراق تيدق ممواسكن هاتي كرڤل يڠ ميمڠ كراس كڤالاڽ. چوكوڤله مب ڤراك ممينتا معاف دڠن سلطان د اتس كسيلاڤن يڠ دلاكوكنڽ، كناڤ دي سيبوق سيبوق ممبري كومين ممڤرتيكايكن تيندقن ممينتا معاف مب ڤراك ترسبوت؟

توكوان تق فهمله ڤراڠنا دي ني. لاڬي توك تق فهم قيصه كاون دي انق بڠسا سام توك سنديري برنام نئ عزيز دان هوسم يڠ تيدق اد ‘ تلور’ كران تيدق براني مڽلر تيندقن ڤڠروسي دڤ هيڠڬ هوسم سنديري ‘بربليت ليده’ دڠن مڠاتكن دي تيدق تاهو مناهو بركنأن ايسو كرڤل ممڤرسوالكن تيته اڬوڠ د اتس.

نئ عزيز جوڬ تاكوت ممبري كومين هيڠڬ مميكيركن كڤنتيڠن ڤوليتيك ڤاكتن رعيت لبيه بسر دري كدولتن سلطان راج ملايو يڠ منجادي ڤايوڠ باڬي اڬام بڠسا دان سموا ورڬ نڬارا مليسيا !

يڠ لاڬي ڤڠچوت اياله انور إبراهيم يڠ ستاكت اين توك تق جومڤا اڤ اڤ كڽاتأن وايم دي اتاو بينيڽ بركنأن ايسو د اتس. تقكن ده تاكوت كنا كريتيك كوت. كات ماهو ممرينته مليسيا ؟

تون محضير توروت ممبري ايڠتن باڬايمانا تيندقن كرڤل اين مروڤاكن ڬمبارن اول ماس دڤن نڬارا كيت جك دڤ دان ڤمبڠكڠ لاين اكن منڠ دڠن لبيه بسر ..

توكوان تاهو بوكن موده منريما ڤڠهيناان اوليه مأنسي اصل دري اينديا دان برتيندق بيادڤ كڤد راج د نڬري يڠ بوكن نڬارا اصلڽ.

توكوان جوڬ تيدق داڤت منريما سبارڠ السن جك ڤرتي لامبڠ بولن دان مات ساتو اكن تروس بركرجاسام دڠن ڤرتي مأنسي بيادڤ ماچم كرڤل سيڠ ترسبوت. اڤاته لاڬي ڤاس يڠ ترڠ مڠڬوناكن ڤاكاين نبي محمد صلى الله عليه وسلم دان مندعوا ممباوا اسلام دالم ڤرجواڠن مريك. تيدق بوليه مريك منجالين كرجاسام دڠن مأنسي يڠ ترڠ- تراڠن مڠوتوق اڬام اسلام هيڠڬ ممبري انچمن، لڠكه ميت ساي دهولو جك ايڠين ملقساناكن نڬارا اسلام.

ايتڤون جك ماسيه اد سينسيتيف ترهادڤ ڤركارا بركاءيتن اڬام، بڠسا دان نڬارا مليسيا !

Read Full Post »

Hari ini tok keluar lagi makan angin. Maaflah kerana beberapa hari ini tok wan tidak sempat mengupdatekan blog tokwan seperti biasa.

Selepas pulang dari kelantan ahad lepas, tokwan masih lagi tidak berapa sihat dan mampu menulis. Badan masih bisa bisa kena penangan jalan berlopak lopak dan teruk sana sini dari kelantan ke kuala lumpur.

Tok wan juga sibuk dengan cucu cucu yang sudah beberapa hari tokwan tinggalkan. Rindu juga depa dengan tok wan selepas 4 hari menghilangkan diri ikut pak long ke kelantan.

Selepas tu semalam sibuk dengan urusan ke Langkawi jadi tokwan keluar ikut anak tokwan yang kerja di putrajaya uruskan tiket. Dan hari ini tokwan terbang ke sini untuk ziarah anak tokwan dan kenduri doa selamat dia. Tak jauh dari Airport Langkawi tempatnya.

Hujan renyai renyai sini tokwan tengok. Harap taklah sejuk sangat. takut sampai tulang hitam tokwan nanti sejuknya susah juga..

Isu 3-4 hari ini tokwan tengok banyak menyentuh tentang Menteri Besar Perak yang telah menukarkan serta merta 24 jam seorang pengarah jabatan agama nama sury tak silap tok.

Raja telah murka dengan tindakan itu dan memanggil beliau ke istana. Dan hari ini tokwan baca suratkhabar, pengarah tersebut telah dilantik kembali walaupun tidak disukai oleh MB baru Perak nama Nizar tu.

Yang tokwan kesalnya, kenapa ada satu orang bangsa india nama Karpal dok kritik Sultan Perak yang membantah penukaran pegawai kerajaan tersebut. Macam dia sahaja yang pandai undang undang. Pengerusi DAP Perak pun turut tumpang semangkuk.

Sedangkan yang tokwan tahu Sultan Peraka orang kelulusan undang undang juga dan pernah menjadi Hakim satu ketika dulu.

Terbaru dua laporan polis dibuat ke atas Karpal kerana menghina Raja. Dan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) pun turut mengutuk tindakan Karpal mempertikaikan tindakan Istana mempertahankan Pengarah yang disuruh bertukar oleh MB Peraka Nizar dalam tempoh 24 jam tempoh hari.

Tak eloklah macam tu. Kalau sultan murka lagi susah DAP dan Karpal Singh..Jadi, elok eloklah beri komen kepada wartawan. Nanti susah hidup kena buang negara kalau derhaka kepada sultan …

Mujur sekarang Sultan tak zaman feudal dulu, boleh pancung kepala dia bila bila masa. Walaupun Sultan sekarang tidak berkuasa sepenuhnya macam dulu, Karpal kena hormati Sultan Rakyat jika benar benar ingin perjuangkan kebajikan rakyat.

Tokwan di sini lama juga. Harap dapat pusing Langkawilah puas puas. Nak tengok negeri orang macam mana. Nanti tok nak beli juga cokelat untuk anak cucu tokwan pulang nanti minggu depan.

Tak lupa, selamat hari pekerja dan selamat hari ibu kepada semua rakyat Malaysia yang selalu dok

Ikut tulisan tokwan di sini. Berilah komen jika ada salah silap tok menulis.

Tokwan hanya memberi pendapat tentang isu yang berlaku dari kacamata warga tua yang pernah hidup era belum merdeka dan masih bernyawa hingga ke hari ini.

Jumpa lagi, wassalam.

توك وان د لڠكاوي !هاري اين توك كلوار لاڬي ماكن اڠين. معافله كران ببراڤ هاري اين توك وان تيدق سمڤت مڠوڤداتكن بلوڬ توكوان سڤرتي بياسا.

سلڤس ڤولڠ دري كلنتن احد لڤس، توكوان ماسيه لاڬي تيدق براڤ صيحت دان ممڤو منوليس. بادن ماسيه بيسا بيسا كنا ڤنڠان جالن برلوڤق لوڤق دان تروق سان سيني دري كلنتن ك كوالا لومڤور.

توك وان جوڬ سيبوق دڠن چوچو چوچو يڠ سوده ببراڤ هاري توكوان تيڠڬلكن. ريندو جوڬ دڤا دڠن توك وان سلڤس 4 هاري مڠهيلڠكن ديري ايكوت ڤق لوڠ ك كلنتن.

سلڤس تو سمالم سيبوق دڠن اوروسن ك لڠكاوي جادي توكوان كلوار ايكوت انق توكوان يڠ كرجا د ڤوتراجاي اوروسكن تيكيت. دان هاري اين توكوان تربڠ ك سيني اونتوق زياره انق توكوان دان كندوري دعا سلامت دي. تق جاوه دري ايرڤورت لڠكاوي تمڤتڽ.

هوجن رڽا رڽا سيني توكوان تيڠوق. هارڤ تقله سجوق ساڠت. تاكوت سمڤأي تولڠ هيتم توكوان ننتي سجوقڽ سوسه جوڬ..

ايسو 3-4 هاري اين توكوان تيڠوق باڽق مڽنتوه تنتڠ منتري بسر ڤراق يڠ تله منوكركن سرتا مرتا 24 جم سأورڠ ڤڠاره جابتن اڬام نام سوري تق سيلڤ توك.

راج تله مورك دڠن تيندقن ايت دان ممڠڬيل بلياو ك ايستان. دان هاري اين توكوان باچ سورتخبر، ڤڠاره ترسبوت تله دلانتيق كمبالي والاوڤون تيدق دسوكاي اوليه مب بارو ڤراق نام نيزر تو.

يڠ توكوان كسلڽ، كناڤ اد ساتو اورڠ بڠسا اينديا نام كرڤل دوق كريتيك سلطان ڤراق يڠ ممبنته ڤنوكرن ڤڬاواي كراجأن ترسبوت. ماچم دي سهاج يڠ ڤنداي اوندڠ اوندڠ. ڤڠروسي دڤ ڤراق ڤون توروت تومڤڠ سمڠكوك.

سداڠكن يڠ توكوان تاهو سلطان ڤراك اورڠ كلولوسن اوندڠ اوندڠ جوڬ دان ڤرنه منجادي حاكيم ساتو كتيك دولو.

تربارو دوا لاڤورن ڤوليس دبوات ك اتس كرڤل كران مڠهينا راج. دان ڬابوڠن ڤلاجر ملايو سمننجوڠ ﴿ڬڤي عيمس﴾ ڤون توروت مڠوتوق تيندقن كرڤل ممڤرتيكايكن تيندقن ايستان ممڤرتاهنكن ڤڠاره يڠ دسوروه برتوكر اوليه مب ڤراك نيزر دالم تيمڤوه 24 جم تيمڤوه هاري.

تق ايلوكله ماچم تو. كالاو سلطان مورك لاڬي سوسه دڤ دان كرڤل سيڠه..جادي، ايلوق ايلوكله بري كومين كڤد ورتاون. ننتي سوسه هيدوڤ كنا بواڠ نڬارا كالاو درهاك كڤد سلطان …

موجور سكارڠ سلطان تق زمان فيودل دولو، بوليه ڤنچوڠ كڤالا دي بيلا بيلا ماس. والاوڤون سلطان سكارڠ تيدق بركواس سڤنوهڽ ماچم دولو، كرڤل كنا حرمتي سلطان رعيت جك بنر بنر ايڠين ڤرجواڠكن كباجيكن رعيت.

توكوان د سيني لاما جوڬ. هارڤ داڤت ڤوسيڠ لڠكاولاه ڤواس ڤواس. نق تيڠوق نڬري اورڠ ماچم مان. ننتي توك نق بلي جوڬ چوكيلت اونتوق انق چوچو توكوان ڤولڠ ننتي ميڠڬو دڤن.

تق لوڤا، سلامت هاري ڤكرجا دان سلامت هاري ايبو كڤد سموا رعيت مليسيا يڠ سلالو دوق
ايكوت توليسن توكوان د سيني. بريله كومين جك اد ساله سيلڤ توك منوليس.

توكوان هاڽ ممبري ڤنداڤت تنتڠ ايسو يڠ برلاكو دري كاچامتا ورڬ توا يڠ ڤرنه هيدوڤ ايرا بلوم مرديك دان ماسيه برڽاوا هيڠڬ ك هاري اين.

جومڤا لاڬي، والسلام.

Read Full Post »

TESCO di Kelantan

Salam cucu tok !

Hari ini hari ketiga tokwan di Kelantan…

Sepanjang berada di Kelantan tok wan melihat banyak pembangunan sudah dibuat dan kebanyakannya dari pihak Pusat.

Meskipun dalam perjalanan dari KL ke KB tempoh hari, tok wan memang rasa teruk sangat. Bergegar macam naik kuda apabila sampai jalan tidak rata atau berlubang lubang. Kalau nak dikira kereta NazaRia sudah elok sangat dan selesa, tetapi tok wan yang dah berumur ini tak sama dengan tubuh orang muda.

Ia sangat memerlukan ketahanan pinggang yang kuat bagi mengatasi cabaran jalan yang agak teruk. Walaupun bukan musim tengkujuh, tapi kegiatan lori balak dan lori besar trailer buat jalan rosak juga.

Bila agaknya akan ada jalan raya yang selesa dan tiada masalah untuk kesejahteraan rakyat negara khususnya penduduk asal negeri kelantan ini ?

Lebih lebih lagi jalan Dabong ke Jeli – Kota Bharu, memang tidak memuaskan. Harapnya kereta Naza Ria Pak Long tidak rosak. Walaupun semalam sudah dua paku dikeluarkan dari tayar kereta pak long semasa singgah di kedai tepi Masjid Muhammadi maghrib semalam. Habis RM 14 untuk dua lubang yang ditampal..

Dengar khabarnya peruntukan sudah dikeluarkan untuk pembinaan jalan raya yang selesa bagi jalan Gua Musang – Dabong – Jeli kerana tokwan dengar ia sudah menjadi laluan utama yang lebih dekat dari Gua Musang ke Kota Bharu. Dah nampak sedikit projek yang dimulakan cuma ia baru di peringkat permulaan.

Yang menggerunkan apabila tiba di tepi cerun yang sudah runtuh, agak mendangerouskan tokwan yang memang mudah kecut menengok lurah curam macam tu.

Apatah lagi berbanding jalan Kuala Krai – KB yang agak berbukit dan jauh walaupun jalan baru diturap, tentu pengguna jalan raya lebih gemar jalan yang singkat meskipun agak teruk dan berbahaya.

Harapnya jika kerajaan PAS Kelantan berbaik baik dengan Pusat, tentu senang rakyat jelata dari negeri Cik Siti Wan Kembang ini ataupun rakyat yang bukan dari negeri ini..Kerana Kelantan dikenali dengan barang yang murah dan dekat dengan Thailand yang memang memiliki barang dengan kadar harga yang rendah.

Sebut tentang NAZA tok wan teringat tentang kematian Pengasas dan Pengerusi Kumpulan Naza, Tan Sri S.M Nasimuddin S.M Amin dalam laporan Utusan dan suratkhabar utama Malaysia semalam. Dia meninggal dunia akibat kanser paru-paru di Los Angeles, California, Amerika Syarikat.

Tokwan baca dalam berita tu, Allahyarham yang merupakan salah seorang ahli perniagaan Melayu terkaya menghembuskan nafas terakhir pada pukul 10.15 pagi Khamis waktu Los Angeles (1.15 pagi Jumaat waktu Malaysia).

Allahyarham yang berusia 53 tahun meninggalkan seorang balu, Puan Sri Zaleha Ismail dan lima orang anak serta seorang cucu lelaki.

Isteri dan anak-anaknya berada di sisi ketika Allahyarham kembali ke rahmatullah di sebuah hospital swasta di Long Beach, Los Angeles.

Anak dia , Presiden Naza Kia Sdn. Bhd., Datuk S.M Shalahuddin S.M Amin memberitahu, Allahyarham adiknya itu dikesan menghidap kanser tahap keempat ketika mendapatkan rawatan di hospital swasta itu pada awal tahun ini.

Kata Tun Mahathir berita hari ini, beliau seorang dari hasil DEB yang diasaskan selepas 13 Mei 1969…Nampaknya kita kehilangan melayu yang berjaya dari produk DEB yang dipertikaikan pembangkang sekarang ini.

Sebenarnya dari semalam tokwan dah baca berita dia meninggal. Dalam utusan online semalam jam 11 pagi pun dah ada berita terkini kematian NAZA itu. Itulah canggihnya kemudahan internet sekarang yang tokwan pun rasa suka hati jugalah kerana dapat merasa kecanggihan yang Tuhan kurniakan sekarang meskipun dah dimakan zaman usia tok ini.

Kalau dulu nak hantar atau terima berita, kena guna burung merpati. Atau kirim berita kepada sesiapa yang bermusafir. Jika tidak tentu tidak ada berita akan sampai atau diterima.

Yang paling menarik di Kelantan ni, tokwan tengok TESCO pun dah ada. Dalam pilihanraya lalu ada cerita dalam kempen pilihanraya yang dipos ke rumah rumah, ada yang kata isu pasar raya hypermarket ini turut dimuatkan bagi menguatkan sokongan kepada parti memerintah Kelantan ini. Dikatakan RM 1 juta kutipan setiap hari pasar raya tersebut.

Yang baiknya memudahkan rakyat membeli di samping ada peluang pekerjaan. Meskipun parti PAS yang memerintah. Cuma, harapnya gejala sosial tidak akan timbullah dari kesenangan ekonomi yang mana ia menjadikan ramai orang kurang berkemampuan dapat merasa limpahan ekonomi meskipun di bawah kerajaan berlainan parti dengan Federal.

Itu kerana jika didiskriminasi tentu rakyat juga yang akan merasa keperitannya. Tetapi jika terlalu baik sangat rakyat akan kata, tak mengapa pilih parti tidak sama dengan Federal kerana mereka tetap mendapat kebaikan dari Federal.

Bagi tokwan, pemimpin yang dipilih tentu yang disukai rakyat. Mana mana ingin jadi pemimpin perlu dekatkan diri dengan Allah dan selalu amanah dalam menjawat jawatan menjadi khadam kepada rakyat. Jika tidak tentu rakyat akan menolak samada dari parti memerintah atau pembangkang !

Sebenarnya Kelantan tetap memiliki wakil dari BN walaupun tidak ramai. Pilihanraya 2004 menyaksikan hampir seimbang kerusi antara kedua dua parti utama negara kita dengan PKR hanya menjadi penonton setia antara dua parti tersebut.

Tetapi sekarang PKR yang makin menonjol dengan nama Pakatan Rakyat.Namun isu panas masih menghantui kerajaan bawah pakatan tersebut..

Dan terbaru Sultan Perak, Sultan Azlan Shah hari ini menitahkan pertukaran serta-merta yang diarahkan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin terhadap Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP), Datuk Jamry Sury ditarik balik.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini petang ini, Istana Perak menyifatkan perbuatan Mohammad Nizar menukar Jamry Selasa lalu telah membelakangkan kedudukan Sultan Perak sebagai ketua agama Islam dan Raja Muda Perak selaku Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perak (MAIAMP).

Tokwan rasa Ia ibarat langkah sumbang yang perlu dielakkan dari bercampur dengan emosi meskipun kita tahu semua mata memerhatikan kerajaan baru di bawah Pakatan Rakyat tersebut menjadi pemerintah setelah sekian lama menjadi pembangkang.

Dah lah isu ternak babi RM 100 juta pun baru sahaja reda di Selangor, tentu Utusan Berita Harian akan dapat kenaikan dalam edaran akhbar mereka ekoran langkah sumbang terbaru yang perlu dielakkan itu.

Juga di Pulau Pinang yang turut menjadi isu kerana ada pihak mempertikaikan tindakan Tuanku Mizan menolak peletakan jawatan ADUN Permatang Berangan, Shabudin Yahaya sebagai Yang Dipertua MAIPP. Ini kerana kerajaan Pulau Pinang turut mempunyai calon calonnya sendiri bagi mengisi jawatan tersebut.

Tokwan rasa dah panjang tokwan menulis pagi ini. Kebetulan semalam tok tidur awal jadi bangun awal dan terus sambung dengan menulis di laptop ini…Jumpa lagi.

Sambungan internet ini tokwan guna yang sedara sebelah isteri Pak Long di sini yang memang ada wireless dari talian streamyx yang memang berpuluh kali ganda laju dari wireless broadband usb modem tokwan .

dan tok wan lupa bagitahu hari ini tokwan tidur di kota bharu seberang sungai pasaraya TESCO ! jumpa lagi.

سلام چوچو توك !هاري اين هاري كتيڬ توكوان د كلنتن…

سڤنجڠ برادا د كلنتن توك وان مليهت باڽق ڤمباڠونن سوده دبوات دان كبڽقانڽ دري ڤيهق ڤوست.

مسكيڤون دالم ڤرجالنن دري قل ك قب تيمڤوه هاري، توك وان ميمڠ راس تروق ساڠت. برڬيڬر ماچم ناءيق كود اڤابيلا سمڤأي جالن تيدق رات اتاو برلوبڠ لوبڠ. كالاو نق دكيرا كريتا نذراي سوده ايلوق ساڠت دان سليسا، تتاڤي توك وان يڠ ده برومور اين تق سام دڠن توبوه اورڠ مودا.

اي ساڠت ممرلوكن كتاهانن ڤيڠڬڠ يڠ كوات باڬي مڠاتسي چابرن جالن يڠ اڬق تروق. والاوڤون بوكن موسيم تڠكوجوه، تاڤي كڬياتن لوري بالق دان لوري بسر ترايلر بوات جالن روسق جوڬ.

بيلا اڬقڽ اكن اد جالن راي يڠ سليسا دان تياد مسئله اونتوق كسجهترأن رعيت نڬارا خصوصڽ ڤندودوق اصل نڬري كلنتن اين ؟

لبيه لبيه لاڬي جالن دابوڠ ك جيلي – كوتا بهارو، ميمڠ تيدق ممواسكن. هارڤڽ كريتا نازا ريا ڤق لوڠ تيدق روسق. والاوڤون سمالم سوده دوا ڤقاو دكلواركن دري تاير كريتا ڤق لوڠ سماس سيڠڬه د كداي تڤي مسجد محمدي مغرب سمالم. هابيس رم 14 اونتوق دوا لوبڠ يڠ دتمڤل..

دڠر خبرڽ ڤرونتوكن سوده دكلواركن اونتوق ڤمبينأن جالن راي يڠ سليسا باڬي جالن ڬوا موسڠ – دابوڠ – جيلي كران توكوان دڠر اي سوده منجادي لالوان اوتام يڠ لبيه دكت دري ڬوا موسڠ ك كوتا بهارو. ده نمڤق سديكيت ڤروجيك يڠ دمولاكن چوما اي بارو د ڤريڠكت ڤرمولأن.

يڠ مڠڬرونكن اڤابيلا تيبا د تڤي چرون يڠ سوده رونتوه، اڬق منداڠيروسكن توكوان يڠ ميمڠ موده كچوت منڠوق لوره چورم ماچم تو.

اڤاته لاڬي بربنديڠ جالن كوالا كراي – قب يڠ اڬق بربوكيت دان جاوه والاوڤون جالن بارو دتوراڤ، تنتو ڤڠڬونا جالن راي لبيه ڬيمر جالن يڠ سيڠكت مسكيڤون اڬق تروق دان بربهاي.

هارڤڽ جك كراجأن ڤاس كلنتن برباءيق باءيق دڠن ڤوست، تنتو سنڠ رعيت جلتا دري نڬري چئ سيتي وان كمبڠ اين اتاوڤون رعيت يڠ بوكن دري نڬري اين..كران كلنتن دكنلي دڠن بارڠ يڠ موره دان دكت دڠن تايلاند يڠ ميمڠ مميليقي بارڠ دڠن قدر هرڬ يڠ رنده.

سبوت تنتڠ نازا توك وان تريڠت تنتڠ كماتين ڤڠاسس دان ڤڠروسي كومڤولن نازا، تن سري س.م ناسيموددين س.م أمين دالم لاڤورن اوتوسن دان سورتخبر اوتام مليسيا سمالم. دي منيڠڬل دنيا عقيبة كنسر ڤراو-ڤراو د لوس ڠايليس، چاليفورنيا، اميريك شريكت.

توكوان باچ دالم بريتا تو، الله يرحم يڠ مروڤاكن ساله سأورڠ اهلي ڤرنياڬان ملايو تركاي مڠهيمبوسكن نفس تراخير ڤد ڤوكول 10.15 ڤاڬي خميس وقتو لوس ڠايليس ﴿1.15 ڤاڬي جمعة وقتو مليسيا﴾.

الله يرحم يڠ بروسيا 53 تاهون منيڠڬلكن سأورڠ بالو، ڤوان سري زاليها اسماعيل دان ليما اورڠ انق سرتا سأورڠ چوچو للاكي.

استري دان انق-انقڽ برادا د سيسي كتيك الله يرحم كمبالي ك رحمةالله د سبواه هوسڤيتل سواستا د لوڠ بيچه، لوس ڠايليس.

انق دي ، ڤريسيدن نازا كيا سنديريان. برحد.، داتوق س.م شلاهو الدين س.م أمين ممبريتاهو، الله يرحم اديقڽ ايت دكسن مڠهيدڤ كنسر تاهڤ كامڤت كتيك منداڤتكن راوتن د هوسڤيتل سواستا ايت ڤد اول تاهون اين.

كات تون محضير بريتا هاري اين، بلياو سأورڠ دري حاصيل دب يڠ دأساسكن سلڤس 13 مي 1969…نمڤقڽ كيت كهيلڠن ملايو يڠ برجاي دري ڤرودوق دب يڠ دڤرتيكايكن ڤمبڠكڠ سكارڠ اين.

سبنرڽ دري سمالم توكوان ده باچ بريتا دي منيڠڬل. دالم اوتوسن اونلاين سمالم جم 11 ڤاڬي ڤون ده اد بريتا تركيني كماتين نازا ايت. ايتله چڠڬيهڽ كموداهن اينترنيت سكارڠ يڠ توكوان ڤون راس سوك هاتي جوڬله كران داڤت مراسا كچڠڬيهن يڠ توهن كورنياكن سكارڠ مسكيڤون ده دماكن زمان اوسيا توك اين.

كالاو دولو نق هانتر اتاو تريما بريتا، كنا ڬونا بوروڠ مرڤاتي. اتاو كيريم بريتا كڤد سسياڤا يڠ برمسافر. جك تيدق تنتو تيدق اد بريتا اكن سمڤأي اتاو دتريما.

يڠ ڤاليڠ مناريق د كلنتن ني، توكوان تيڠوق تسكو ڤون ده اد. دالم ڤيليهنراي لالو اد چريتا دالم كيمڤين ڤيليهنراي يڠ دڤوس ك رومه رومه، اد يڠ كات ايسو ڤاسر راي هيڤرمركيت اين توروت دمواتكن باڬي مڠواتكن سوكوڠن كڤد ڤرتي ممرينته كلنتن اين. دكاتاكن رم 1 جوت كوتيڤن ستياڤ هاري ڤاسر راي ترسبوت.

يڠ باءيقڽ ممودهكن رعيت ممبلي د سمڤيڠ اد ڤلواڠ ڤكرجأن. مسكيڤون ڤرتي ڤاس يڠ ممرينته. چوما، هارڤڽ ڬجالا سوسيال تيدق اكن تيمبولله دري كسنڠن ايكونومي يڠ مان اي منجاديكن راماي اورڠ كورڠ بركممڤوان داڤت مراسا ليمڤهن ايكونومي مسكيڤون د باوه كراجأن برلاينن ڤرتي دڠن فيديرال.

ايت كران جك ديديسكريميناسي تنتو رعيت جوڬ يڠ اكن مراسا كڤريتانڽ. تتاڤي جك ترلالو باءيق ساڠت رعيت اكن كات، تق مڠاڤ ڤيليه ڤرتي تيدق سام دڠن فيديرال كران مريك تتڤ منداڤت كبايكن دري فيديرال.

باڬي توكوان، ڤميمڤين يڠ دڤيليه تنتو يڠ دسوكاي رعيت. مان مان ايڠين جادي ڤميمڤين ڤرلو دكتكن ديري دڠن الله دان سلالو أمانه دالم منجاوت جاوتن منجادي خدم كڤد رعيت. جك تيدق تنتو رعيت اكن منولق سامادا دري ڤرتي ممرينته اتاو ڤمبڠكڠ !

سبنرڽ كلنتن تتڤ مميليقي واكيل دري بن والاوڤون تيدق راماي. ڤيليهنراي 2004 مڽقسيكن همڤير سإيمبڠ كروسي انتارا كدوا دوا ڤرتي اوتام نڬارا كيت دڠن ڤقر هاڽ منجادي ڤنونتون ستيا انتارا دوا ڤرتي ترسبوت.

تتاڤي سكارڠ ڤقر يڠ ماكين منونجول دڠن نام ڤاكتن رعيت.نامون ايسو ڤانس ماسيه مڠهنتوي كراجأن باوه ڤاكتن ترسبوت..

دان تربارو سلطان ڤراق، سلطان ازلن شاه هاري اين منيتهكن ڤرتوكرن سرتا-مرتا يڠ دأرهكن اوليه منتري بسر، داتوق سري اير. محمد نيزر جمال الدين ترهادڤ ڤڠاره جابتن اڬام اسلام ڤراق ﴿جايڤ﴾، داتوق جمري سوري دتاريك باليق.

دالم ساتو كڽاتأن يڠ دكلواركن د سيني ڤتڠ اين، ايستان ڤراق مڽيفتكن ڤربواتن محمد نيزر منوكر جمري ثلاث لالو تله ممبلاكڠكن كدودوكن سلطان ڤراق سباڬاي كتوا اڬام اسلام دان راج مودا ڤراق سلاكو يڠ دڤرتوا مجليس اڬام اسلام دان عادة ايستيعادة ملايو ڤراق ﴿ماءيامڤ﴾.

توكوان راس اي عبارت لڠكه سومبڠ يڠ ڤرلو دايلقكن دري برچمڤور دڠن ايموسي مسكيڤون كيت تاهو سموا مات ممرهاتيكن كراجأن بارو د باوه ڤاكتن رعيت ترسبوت منجادي ڤمرينته ستله سكين لاما منجادي ڤمبڠكڠ.

ده له ايسو ترنق بابي رم 100 جوت ڤون بارو سهاج ردا د سلاڠور، تنتو اوتوسن بريتا هارين اكن داڤت كناءيقن دالم ايدرن اخبار مريك ايكورن لڠكه سومبڠ تربارو يڠ ڤرلو دايلقكن ايت.

جوڬ د ڤولاو ڤينڠ يڠ توروت منجادي ايسو كران اد ڤيهق ممڤرتيكايكن تيندقن توانكو ميزن منولق ڤيليتاكن جاوتن ادون ڤرماتڠ براڠن، شاب الدين يحي سباڬاي يڠ دڤرتوا ماءيڤڤ. اين كران كراجأن ڤولاو ڤينڠ توروت ممڤوڽاءي چالون چالونڽ سنديري باڬي مڠيسي جاوتن ترسبوت.

توكوان راس ده ڤنجڠ توكوان منوليس ڤاڬي اين. كبتولن سمالم توك تيدور اول جادي باڠون اول دان تروس سمبوڠ دڠن منوليس د لڤتوڤ اين…جومڤا لاڬي.

سمبوڠن اينترنيت اين توكوان ڬونا يڠ سدارا سبله استري ڤق لوڠ د سيني يڠ ميمڠ اد ويريليسس دري تالين ستريامايايك س يڠ ميمڠ برڤولوه كالي ڬندا لاجو دري ويريليسس بروادبند اسب موديم توكوان .

دان توك وان لوڤا باڬيتاهو هاري اين توكوان تيدور د كوتا بهارو سبرڠ سوڠاي ڤاسراي تسكو ! جومڤا لاڬي.

Read Full Post »

Seperti tok ceritakan sebelum ini bahawa tok akan ke Kelantan menziarahi saudara disana. Peluang diajak Pak Long ke sana sempena cuti Hari Pekerja 1 Mei, sukar tok wan lepaskan. Walaupun tok wan tahu nak jalan jauh kenalah siapkan diri dan bawa barang barang yang banyak tapi tok wan seronok melihat gelagat manusia dan rencam kehidupan mereka di sepanjang jalan menuju ke sana. Meskipun kena duduk terperap dalam kereta selama 7 jam untuk perjalanan jarak 460 km !

Lebih lebih lagi tokwan tahu negeri Kelantan sudah 18 tahun di bawah pemerintahan parti cap Bulan. Dengan dasar’membangun bersama Islam.’ Kemenangan pada tahun 1990 selepas bekerjasama dengan Semangat 46 ( sekarang sudah dibubar ) di mana selepas berlakunya perpecahan dalaman UMNO ekoran perebutan jawatan Presiden UMNO antara Team A diketuai Tun Mahathir dan Team B putera raja dari Kelantan bernama Tengku Razaleigh.

Meskipun menang dengan majoriti tidak sampai 50 undi, kes tersebut telah dibawa ke Mahkamah dan keputusannya UMNO diharamkan dan Tun Mahathir kemudiannya menubuhkan UMNO baru yang kekal hinggalah hari ini. Pak Lah antara mereka yang berada dalam Team B walaupun selepas kalah, beliau tidak menyertai parti baru bernama Semangat 46 tersebut.

Tok wan ingin sangat melihat Islam yang ditegakkan di Kelantan yang jika dihitung, sudah mencecah usia ‘ seorang remaja ‘ dan jika dibandingkan dengan Nabi Muhammad s.a.w , ia sudah hampir kepada fasa terakhir dakwah baginda yang mengambil tempoh 23 tahun digunakan untuk mengajak penduduk mekah memeluk Islam pada awalnya selama 13 tahun dan menegakkan Negara Islam di Madinah selama 10 tahun.

Yang menariknya, tok wan tengok orang politik ni boleh bergaduh hari ini dan berbaik esok. Tidak ada yang kekal. Blogger pertama dipecat dari kerajaan UMNO juga sama. Bergegar tiang putrajaya dengan kutukan pedasnya tetapi kata kata akhirnya memakan dirinya sendiri.

Akhirnya Sabah menjadi saksi beliau telah bertemu Pak Lah dan mencium tangan manusia yang kuat dikutuknya di dalam media blog bernama Sang Kelembai 2006. Sekarang beliau masih diingati kerana membuat ‘ konar baring’ hingga membingungkan blogger di alam siber kerana tersangat drastik dan bahaya ‘konar baringnya’ itu. Hingga timbul isu RM 1 juta habuan untuk Sang Kelembai jika sanggup kembali membela kerajaan dan menghentikan kritikannya kepada PM.

Tok wan tidaklah kisah sapa sapa ingin konar baring seperti Sang Kelembai 2006 tersebut. Kerana politik ini memang sukar diduga tempo dan rentaknya…Mungkin Kickdefellah atau Rocky Bru, blogger popular yang tok wan pun selalu baca, akan berubah menjadi pembela kerajaan kerana puas hati dan bersetuju dengan dasar kerajaan sekarang, pun kita juga tidak boleh jangka.

Bagi tok wan kritikan kena ada asasnya. Didahului dengan niat ikhlas ingin melihat kepentingan agama atau bangsa akan terpelihara dan pentadbiran akan sentiasa menjaga etika dan moral selaku pemimpin yang diberi amanah oleh Allah Taala mentadbir sebuah kerajaan yang majoriti penduduknya beragama Islam. Tentu tidak ada pemimpin akan dipilih Tuhan atau diizinNya menjadi menteri atau Perdana Menteri jika teruk dan buruk kelakuan serta tabiatnya..dan tentu tidak selamanya tulisan kita hanya mengkritik dan mengutuk kerana ada juga masa masa ‘angin baik ‘ kita akan merubah tajuk penulisan dari mengutuk kepada memuji perubahan yang layak diberi pujian oleh kita semua.

Isu yang dikomentar penulis di alam siber sebenarnya tidak akan berpanjangan . Ia akan menemui titik noktahnya apabila mereka sudah dijawab dengan tindakan drastik kerajaan. Seperti isu badan kehakiman , BPR yang sudah diubah menjadi Suruhanjaya bebas hingga tok wan pun sangat teruja dengan pembaharuan yang sudah lama ditunggu tunggu seperti ini.

Tok wan tidaklah pandai nak mengomen bab pentadbiran dan isu politik ini, Cuma rasanya tok wan pun pandai jugak membaca dan ada sedikit sebanyak fakta dan pengalaman dari segi sejarah yang boleh digunakan tok dalam menulis dan mengkritik apa apa isu yang dirasakan sesuai.

Dan di Kelantan, tok wan terkejut kerana Sinar Harian sudah ada ruang untuk berita dari blog pilihan..Harapnya tulisan tok wan dimasukkanlah juga. Nanti bolehlah tokwan pasang iklan dalam blog tambah pendapatan hihihi….( baca : ayat hihihi tambahan penulis setia cucu tok wan )


Dan tak sedapnya, tok wan baca dalam akhbar 22 April lepas, ada kerbau dilagakan di Pasir Puteh, Kelantan dan mengamuk pula selepas kalah sebelum ditembak dengan 15 das tembakan selepas mengejar kanak kanak, masuk balai polis sebelum mati di hadapan rumah ahli politik terkenal di daerah sebelah negeri Terengganu tersebut. Mungkin Islam belum subur lagi rasanya di negeri ini, fikit tokwan sorang sorang…jika tidak takkan ada lagi yang suka aktiviti laga melaga ini. Macam ahli parlimen berlaga pula di Parlimen !

Oklah, Salam dulu cucu tokwan semua, jumpa lagi bila ada masa luang. Jemputlah ikut tokwan di Kelantan. Wassalam…

توك وان ماكن اڠين د كلنتن !سڤرتي توك چريتاكن سبلوم اين بهاوا توك اكن ك كلنتن منزيارهي ساودارا دسانا. ڤلواڠ ديجق ڤق لوڠ ك سان سمڤنا چوتي هاري ڤكرجا 1 مي، سوكر توك وان لڤسكن. والاوڤون توك وان تاهو نق جالن جاوه كناله سياڤكن ديري دان باوا بارڠ بارڠ يڠ باڽق تاڤي توك وان سرونوك مليهت ڬلڬت مأنسي دان رنچم كهيدوڤن مريك د سڤنجڠ جالن منوجو ك سان. مسكيڤون كنا دودوق ترڤراڤ دالم كريتا سلاما 7 جم اونتوق ڤرجالنن جارق 460 قم !

لبيه لبيه لاڬي توكوان تاهو نڬري كلنتن سوده 18 تاهون د باوه ڤمرينتاهن ڤرتي چڤ بولن. دڠن داسر’ممباڠون برسام اسلام.’ كمناڠن ڤد تاهون 1990 سلڤس بكرجاسام دڠن سماڠت 46 ﴿ سكارڠ سوده دبوبر ﴾ د مان سلڤس برلاكوڽ ڤرڤچاهن دالمن امنو ايكورن ڤربوتن جاوتن ڤريسيدن امنو انتارا تعام ا دكتواي تون محضير دان تعام ب ڤوترا راج دري كلنتن برنام تڠكو غزالياغ.

مسكيڤون منڠ دڠن ماجوريتي تيدق سمڤأي 50 اوندي، كيس ترسبوت تله دباوا ك محكمه دان كڤوتوسنڽ امنو دحرامكن دان تون محضير كمودينڽ منوبوهكن امنو بارو يڠ ككال هيڠڬله هاري اين. ڤق له انتارا مريك يڠ برادا دالم تعام ب والاوڤون سلڤس كاله، بلياو تيدق مڽرتاي ڤرتي بارو برنام سماڠت 46 ترسبوت.

توك وان ايڠين ساڠت مليهت اسلام يڠ دتڬقكن د كلنتن يڠ جك دهيتوڠ، سوده منچچه اوسيا ‘ سأورڠ رماج ‘ دان جك دبنديڠكن دڠن نبي محمد صلى الله عليه وسلم ، اي سوده همڤير كڤد فاسا تراخير دعوة بڬيندا يڠ مڠمبيل تيمڤوه 23 تاهون دڬوناكن اونتوق مڠاجق ڤندودوق مكه مملوق اسلام ڤد اولڽ سلاما 13 تاهون دان منڬقكن نڬارا اسلام د مدينه سلاما 10 تاهون.

يڠ مناريقڽ، توك وان تيڠوق اورڠ ڤوليتيك ني بوليه برڬادوه هاري اين دان برباءيق ايسوق. تيدق اد يڠ ككال. بلوڬڬر ڤرتام دڤچت دري كراجأن امنو جوڬ سام. برڬيڬر تياڠ ڤوتراجاي دڠن كوتوكن ڤدسڽ تتاڤي كات كات اخيرڽ مماكن ديريڽ سنديري.

اخيرڽ سابه منجادي سقسي بلياو تله برتمو ڤق له دان منچيوم تاڠن مأنسي يڠ كوات دكوتوقڽ د دالم ميديا بلوڬ برنام سڠ كلمباي 2006. سكارڠ بلياو ماسيه دايڠتي كران ممبوات ‘ كونر باريڠ’ هيڠڬ ممبيڠوڠكن بلوڬڬر د عالم سيبير كران ترساڠت دراستيق دان بهاي ‘كونر باريڠڽ’ ايت. هيڠڬ تيمبول ايسو رم 1 جوت هابوان اونتوق سڠ كلمباي جك سڠڬوڤ كمبالي ممبلا كراجأن دان مڠهنتيكن كريتيكانڽ كڤد ڤي عيم.

توك وان تيدكله قيصه ساڤ ساڤ ايڠين كونر باريڠ سڤرتي سڠ كلمباي 2006 ترسبوت. كران ڤوليتيك اين ميمڠ سوكر ددوڬ تيمڤو دان رنتقڽ…موڠكين كيچقدفيلله اتاو روچقي برو، بلوڬڬر ڤوڤولر يڠ توك وان ڤون سلالو باچ، اكن بروبه منجادي ڤمبلا كراجأن كران ڤواس هاتي دان برستوجو دڠن داسر كراجأن سكارڠ، ڤون كيت جوڬ تيدق بوليه جڠك.

باڬي توك وان كريتيكان كنا اد اساسڽ. ددهولوءي دڠن نية إخلاص ايڠين مليهت كڤنتيڠن اڬام اتاو بڠسا اكن ترڤليهارا دان ڤينتادبيران اكن سنتياس منجاڬ ايتيكا دان مورل سلاكو ڤميمڤين يڠ دبري أمانه اوليه الله تعالى منتدبير سبواه كراجأن يڠ ماجوريتي ڤندودوقڽ براڬام اسلام. تنتو تيدق اد ڤميمڤين اكن دڤيليه توهن اتاو دايذينڽ منجادي منتري اتاو ڤردان منتري جك تروق دان بوروق كلاكوان سرتا طبيعةڽ..دان تنتو تيدق سلاماڽ توليسن كيت هاڽ مڠكريتيك دان مڠوتوق كران اد جوڬ ماس ماس ‘اڠين باءيق ‘ كيت اكن مروبه تاجوق ڤنوليسن دري مڠوتوق كڤد مموجي ڤروبهن يڠ لايق دبري ڤوجيان اوليه كيت سموا.

ايسو يڠ دكومنتر ڤنوليس د عالم سيبير سبنرڽ تيدق اكن برڤنجاڠن . اي اكن منموءي تيتيق نقطهڽ اڤابيلا مريك سوده دجواب دڠن تيندقن دراستيق كراجأن. سڤرتي ايسو بادن كهكيمن ، بڤر يڠ سوده داوبه منجادي سوروهنجاي بيبس هيڠڬ توك وان ڤون ساڠت تروجا دڠن ڤمبهارون يڠ سوده لاما دتوڠڬو توڠڬو سڤرتي اين.

توك وان تيدكله ڤنداي نق مڠومن باب ڤينتادبيران دان ايسو ڤوليتيك اين، چوما راسڽ توك وان ڤون ڤنداي جوڬق ممباچ دان اد سديكيت سباڽق فكتا دان ڤڠالمن دري سڬي سجاره يڠ بوليه دڬوناكن توك دالم منوليس دان مڠكريتيك اڤ اڤ ايسو يڠ دراسكن سسواي.

دان د كلنتن، توك وان تركجوت كران سينر هارين سوده اد رواڠ اونتوق بريتا دري بلوڬ ڤيليهن..هارڤڽ توليسن توك وان دماسوقكنله جوڬ. ننتي بوليهله توكوان ڤاسڠ اكلان دالم بلوڬ تمبه ڤنداڤتن هيهيهي….﴿ باچ : ايات هيهيهي تمبهن ڤنوليس ستيا چوچو توك وان ﴾

دان تق سداڤڽ، توك وان باچ دالم اخبار 22 اڤريل لڤس، اد كرباو دلاڬاكن د ڤاسير ڤوته، كلنتن دان مڠماوق ڤولا سلڤس كاله سبلوم دتمبق دڠن 15 دس تيمبكن سلڤس مڠجر كانق كانق، ماسوق بالاي ڤوليس سبلوم ماتي د هادڤن رومه اهلي ڤوليتيك تركنل د دايره سبله نڬري ترڠڬانو ترسبوت. موڠكين اسلام بلوم سوبور لاڬي راسڽ د نڬري اين، فيكيت توكوان سورڠ سورڠ…جك تيدق تقكن اد لاڬي يڠ سوك اكتيۏيتي لاڬ ملاڬ اين. ماچم اهلي ڤرليمين برلاڬ ڤولا د ڤرليمين !

اوكله، سلام دولو چوچو توكوان سموا، جومڤا لاڬي بيلا اد ماس لواڠ. جمڤوتله ايكوت توكوان د كلنتن. والسلام…

Read Full Post »

« Newer Posts