Feeds:
Posts
Comments

Archive for May 11th, 2008

Artikel Tok Wan 9 Mei 2008

Artikel Tok Wan 9 Mei 2008

Tajuk : Raja Melayu disanggah oleh Bangsa Melayu

Tok wan masih lagi di Langkawi. Seronok berjalan jalan di sini. Melihat keindahan ciptaan Allah Taala yang sangat indah di sini. Tokwan di sini naik Nissan Serena 2.0 MPV milik sedara di sini. Dan banyak kereta jenama Nissan di sini sepanjang pengamatan tok wan dengan kaca mata yang tebal ini. Ini kali pertama ke sini dan juga pertama kali naik kereta Nissan Serena..Alhamdulillah !

Ingat dulu selalu dengar kisah beras terbakar di sini. Katanya disuruh pembesar masa dulu bagi mengelakkan musuh dari Siam mengambilnya. Hingga sekarang masih ada beras dalam tempat tersebut. Di depan rumah yang tak silap tok milik pembesar tersebut. Jadi tokwan sempat dibawa ke sana tengok sendiri bagaimana beras terbakar yang dikutip tahun 1819 masih elok diletak dalam bekas kaca di situ..

Masa tokwan tengok beras, hujan renyai renyai di sini..Kebetulan pula orang kata ketika itu senang nak kutip beras kerana ia akan muncul di kala hujan turun. Cuma tokwan tak nak ambik kerana tak mahu dimarah oleh tuan punya tanah di situ.

Di sini makanan agak mahal sedikit di tempat tumpuan pelancong. Semalam tok makan mee rebus RM 6 dan air kopi RM 3 segelas. Tapi tak apa sebab sedap dan tempat selesa dan bersih. Bangganya lagi kerana ia diusahakan oleh orang bangsa kita, iaitu orang Melayu…Sempat juga pekena syisya arab seorang diri sahaja kerana mereka yang lain tidak suka rokok tradisi Arab tersebut. Atau sebab mahal barangkali…

Memang di sini free duty, termasuk rokok , kereta, memang murah termasuk benda benda lain yang mahal di tanah darat kerana dikenakan cukai, jadi murah di sini. Tokwan ambik peluanglah belikan rokok untuk kawan kawan di kampung. Tentu depa suka dapat rokok hadiah dari tok nanti.

Bukan rokok sahaja, kain pelekat, kain batik, baju tidur baju cucu, semua tokwan ingat. Semua dah siap dibeli. Tunggu pulang minggu depan nanti dibahagilah ‘harta rampasan’ tu nanti .

Maaflah tokwan minta kepada cucu semua kerana tidak dapat sekerap sebelum ini mengemaskini blog tokwan ini. Kerana kesibukan ke sana ke mari tengok barang barang, tempat, makanan dan pakaian bundle. Tok ada beli juga RM10 sahaja baju kain jeans untuk dipakai bila time hujan dan sejuk malam malam di kampung.

Dalam pada itu tokwan ada baca juga kisah ‘penderhaka’ Raja Melayu dari keturunan Singh melalui surat khabar biasa. Kat rumah biasa guna internet baca berita online. Tapi di sini susah nak buka selalu laptop tok wan. Sebab keadaan tidak mengizinkan..

Bukan tok nak hina Karpal yang berasal dari golongan Singh. Cuma biasalah ada juga yang terlepas cakap sedikit tapi tok wan tahu orang singh baik baik. Cuma ada segelintir sahaja yang pandai undang undang tidak ingat nak berlapik bercakap pasal raja raja kita. Dia main hentam sahaja titah Agong tempoh hari dengan bertanya siapa yang sediakan titah tersebut.

Siapa sediakan teks ucapan titah baginda dipersoal budak nama Karpal tersebut walhal tidak kiralah sesiapa pun yang menyediakan tentu tidak wajar dijadikan isu hingga membawa kepada tindakan mempersoalkan sumber penulisan titah Raja dipertuan Agong.

Karpal ni memang berani hinggakan Sultan Perak yang terrer bab undang-undang pun digasaknya juga. Tindakan minta maaf MB Perak tidak memuaskan hati Karpal yang memang keras kepalanya. Cukuplah MB Peraka meminta maaf dengan Sultan di atas kesilapan yang dilakukannya, kenapa dia sibuk sibuk memberi komen mempertikaikan tindakan meminta maaf MB Peraka tersebut?

Tokwan tak fahamlah perangani dia ni. Lagi tok tak faham kisah kawan dia anak bangsa sama tok sendiri bernama Nik Aziz dan Husam yang tidak ada ‘ telur’ kerana tidak berani menyelar tindakan Pengerusi DAP hingga Husam sendiri ‘berbelit lidah’ dengan mengatakan dia tidak tahu menahu berkenaan isu Karpal mempersoalkan titah Agong di atas.

Nik Aziz juga takut memberi komen hingga memikirkan kepentingan politik Pakatan Rakyat lebih besar dari Kedaulatan Sultan Raja Melayu yang menjadi payung bagi agama bangsa dan semua warga negara Malaysia !

Yang lagi pengecut ialah Anwar Ibrahim yang setakat ini tok tak jumpa apa apa kenyataan waima dia atau bininya berkenaan isu di atas. Takkan dah takut kena kritik kot. Kata mahu memerintah Malaysia ?

Tun Mahathir turut memberi ingatan bagaimana tindakan Karpal ini merupakan gambaran awal masa depan negara kita jika DAP dan pembangkang lain akan menang dengan lebih besar ..

Tokwan tahu bukan mudah menerima penghinaan oleh manusia asal dari India dan bertindak biadap kepada Raja di negeri yang bukan negara asalnya.

Tokwan juga tidak dapat menerima sebarang alasan jika parti lambang bulan dan mata satu akan terus berkerjasama dengan parti manusia biadap macam Karpal Sing tersebut. Apatah lagi PAS yang terang menggunakan pakaian Nabi Muhammad s.a.w dan mendakwa membawa Islam dalam perjuangan mereka. Tidak boleh mereka menjalin kerjasama dengan manusia yang terang- terangan mengutuk agama Islam hingga memberi ancaman, langkah mayat saya dahulu jika ingin melaksanakan Negara Islam.

Itupun jika masih ada sensitif terhadap perkara berkaitan agama, bangsa dan negara Malaysia !

ارتيكل توك وان 9 مي 2008

تاجوق : راج ملايو دساڠڬه اوليه بڠسا ملايو

توك وان ماسيه لاڬي د لڠكاوي. سرونوك برجالن جالن د سيني. مليهت كايندهن چيڤتأن الله تعالى يڠ ساڠت اينده د سيني. توكوان د سيني ناءيق نيسسن سرنا 2.0 مڤۏ ميليق سدارا د سيني. دان باڽق كريتا جنام نيسسن د سيني سڤنجڠ ڤڠامتن توك وان دڠن كاچ مات يڠ تبل اين. اين كالي ڤرتام ك سيني دان جوڬ ڤرتام كالي ناءيق كريتا نيسسن سرنا..الحمدلله !

ايڠت دولو سلالو دڠر قيصه برس تربكر د سيني. كاتڽ دسوروه ڤمبسر ماس دولو باڬي مڠلقكن موسوه دري سيام مڠمبيلڽ. هيڠڬ سكارڠ ماسيه اد برس دالم تمڤت ترسبوت. د دڤن رومه يڠ تق سيلڤ توك ميليق ڤمبسر ترسبوت. جادي توكوان سمڤت دباوا ك سان تيڠوق سنديري باڬايمانا برس تربكر يڠ دكوتيڤ تاهون 1819 ماسيه ايلوق دلتق دالم بكس كاچ د سيتو..

ماس توكوان تيڠوق برس، هوجن رڽا رڽا د سيني..كبتولن ڤولا اورڠ كات كتيك ايت سنڠ نق كوتيڤ برس كران اي اكن مونچول د كالا هوجن تورون. چوما توكوان تق نق امبيق كران تق ماهو دماره اوليه توان ڤوڽا تانه د سيتو.

د سيني ماكنن اڬق مهل سديكيت د تمڤت تومڤوان ڤلنچوڠ. سمالم توك ماكن مي ربوس رم 6 دان اير كوڤي رم 3 سڬلس. تاڤي تق اڤ سبب سداڤ دان تمڤت سليسا دان برسيه. بڠڬڽ لاڬي كران اي داوسهاكن اوليه اورڠ بڠسا كيت، ايايت اورڠ ملايو…سمڤت جوڬ ڤكنا شيشا عرب سأورڠ ديري سهاج كران مريك يڠ لاين تيدق سوك روكوق تراديسي عرب ترسبوت. اتاو سبب مهل بارڠكالي…

ميمڠ د سيني فري دوتي، ترماسوق روكوق ، كريتا، ميمڠ موره ترماسوق بندا بندا لاين يڠ مهل د تانه دارت كران دكناكن چوكاي، جادي موره د سيني. توكوان امبيق ڤلواڠله بليكن روكوق اونتوق كاون كاون د كامڤوڠ. تنتو دڤا سوك داڤت روكوق هديه دري توك ننتي.

بوكن روكوق سهاج، كاين ڤليكت، كاين باتيق، باجو تيدور باجو چوچو، سموا توكوان ايڠت. سموا ده سياڤ دبلي. توڠڬو ڤولڠ ميڠڬو دڤن ننتي دبهاڬيله ‘هرتا رامڤاسن’ تو ننتي .

معافله توكوان مينتا كڤد چوچو سموا كران تيدق داڤت سكراڤ سبلوم اين مڠمسكيني بلوڬ توكوان اين. كران كسيبوكن ك سان ك ماري تيڠوق بارڠ بارڠ، تمڤت، ماكنن دان ڤاكاين بوندلي. توك اد بلي جوڬ رم10 سهاج باجو كاين جينس اونتوق دڤاكاي بيلا تيمي هوجن دان سجوق مالم مالم د كامڤوڠ.

دالم ڤد ايت توكوان اد باچ جوڬ قيصه ‘ڤندرحكا’ راج ملايو دري كتورونن سيڠه ملالوءي سورت خبر بياسا. كت رومه بياسا ڬونا اينترنيت باچ بريتا اونلاين. تاڤي د سيني سوسه نق بوك سلالو لڤتوڤ توك وان. سبب كادأن تيدق مڠيزينكن..

بوكن توك نق هينا كرڤل يڠ برأصل دري ڬولوڠن سيڠه. چوما بياساله اد جوڬ يڠ ترلڤس چاكڤ سديكيت تاڤي توك وان تاهو اورڠ سيڠه باءيق باءيق. چوما اد سڬلينتير سهاج يڠ ڤنداي اوندڠ اوندڠ تيدق ايڠت نق برلاڤيق برچاكڤ ڤاسل راج راج كيت. دي ماءين هنتم سهاج تيته اڬوڠ تيمڤوه هاري دڠن برتاڽ سياڤا يڠ سدياكن تيته ترسبوت.

سياڤا سدياكن تيك س اوچاڤن تيته بڬيندا دڤرسؤال بودق نام كرڤل ترسبوت ولحال تيدق كيراله سسياڤا ڤون يڠ مڽدياكن تنتو تيدق واجر دجاديكن ايسو هيڠڬ ممباوا كڤد تيندقن ممڤرسوالكن سومبر ڤنوليسن تيته راج دڤرتوان اڬوڠ.

كرڤل ني ميمڠ براني هيڠڬكن سلطان ڤراق يڠ تررير باب اوندڠ-اوندڠ ڤون دڬاسقڽ جوڬ. تيندقن مينتا معاف مب ڤراق تيدق ممواسكن هاتي كرڤل يڠ ميمڠ كراس كڤالاڽ. چوكوڤله مب ڤراك ممينتا معاف دڠن سلطان د اتس كسيلاڤن يڠ دلاكوكنڽ، كناڤ دي سيبوق سيبوق ممبري كومين ممڤرتيكايكن تيندقن ممينتا معاف مب ڤراك ترسبوت؟

توكوان تق فهمله ڤراڠنا دي ني. لاڬي توك تق فهم قيصه كاون دي انق بڠسا سام توك سنديري برنام نئ عزيز دان هوسم يڠ تيدق اد ‘ تلور’ كران تيدق براني مڽلر تيندقن ڤڠروسي دڤ هيڠڬ هوسم سنديري ‘بربليت ليده’ دڠن مڠاتكن دي تيدق تاهو مناهو بركنأن ايسو كرڤل ممڤرسوالكن تيته اڬوڠ د اتس.

نئ عزيز جوڬ تاكوت ممبري كومين هيڠڬ مميكيركن كڤنتيڠن ڤوليتيك ڤاكتن رعيت لبيه بسر دري كدولتن سلطان راج ملايو يڠ منجادي ڤايوڠ باڬي اڬام بڠسا دان سموا ورڬ نڬارا مليسيا !

يڠ لاڬي ڤڠچوت اياله انور إبراهيم يڠ ستاكت اين توك تق جومڤا اڤ اڤ كڽاتأن وايم دي اتاو بينيڽ بركنأن ايسو د اتس. تقكن ده تاكوت كنا كريتيك كوت. كات ماهو ممرينته مليسيا ؟

تون محضير توروت ممبري ايڠتن باڬايمانا تيندقن كرڤل اين مروڤاكن ڬمبارن اول ماس دڤن نڬارا كيت جك دڤ دان ڤمبڠكڠ لاين اكن منڠ دڠن لبيه بسر ..

توكوان تاهو بوكن موده منريما ڤڠهيناان اوليه مأنسي اصل دري اينديا دان برتيندق بيادڤ كڤد راج د نڬري يڠ بوكن نڬارا اصلڽ.

توكوان جوڬ تيدق داڤت منريما سبارڠ السن جك ڤرتي لامبڠ بولن دان مات ساتو اكن تروس بركرجاسام دڠن ڤرتي مأنسي بيادڤ ماچم كرڤل سيڠ ترسبوت. اڤاته لاڬي ڤاس يڠ ترڠ مڠڬوناكن ڤاكاين نبي محمد صلى الله عليه وسلم دان مندعوا ممباوا اسلام دالم ڤرجواڠن مريك. تيدق بوليه مريك منجالين كرجاسام دڠن مأنسي يڠ ترڠ- تراڠن مڠوتوق اڬام اسلام هيڠڬ ممبري انچمن، لڠكه ميت ساي دهولو جك ايڠين ملقساناكن نڬارا اسلام.

ايتڤون جك ماسيه اد سينسيتيف ترهادڤ ڤركارا بركاءيتن اڬام، بڠسا دان نڬارا مليسيا !

Read Full Post »