Feeds:
Posts
Comments

Archive for May 3rd, 2008

TESCO di Kelantan

Salam cucu tok !

Hari ini hari ketiga tokwan di Kelantan…

Sepanjang berada di Kelantan tok wan melihat banyak pembangunan sudah dibuat dan kebanyakannya dari pihak Pusat.

Meskipun dalam perjalanan dari KL ke KB tempoh hari, tok wan memang rasa teruk sangat. Bergegar macam naik kuda apabila sampai jalan tidak rata atau berlubang lubang. Kalau nak dikira kereta NazaRia sudah elok sangat dan selesa, tetapi tok wan yang dah berumur ini tak sama dengan tubuh orang muda.

Ia sangat memerlukan ketahanan pinggang yang kuat bagi mengatasi cabaran jalan yang agak teruk. Walaupun bukan musim tengkujuh, tapi kegiatan lori balak dan lori besar trailer buat jalan rosak juga.

Bila agaknya akan ada jalan raya yang selesa dan tiada masalah untuk kesejahteraan rakyat negara khususnya penduduk asal negeri kelantan ini ?

Lebih lebih lagi jalan Dabong ke Jeli – Kota Bharu, memang tidak memuaskan. Harapnya kereta Naza Ria Pak Long tidak rosak. Walaupun semalam sudah dua paku dikeluarkan dari tayar kereta pak long semasa singgah di kedai tepi Masjid Muhammadi maghrib semalam. Habis RM 14 untuk dua lubang yang ditampal..

Dengar khabarnya peruntukan sudah dikeluarkan untuk pembinaan jalan raya yang selesa bagi jalan Gua Musang – Dabong – Jeli kerana tokwan dengar ia sudah menjadi laluan utama yang lebih dekat dari Gua Musang ke Kota Bharu. Dah nampak sedikit projek yang dimulakan cuma ia baru di peringkat permulaan.

Yang menggerunkan apabila tiba di tepi cerun yang sudah runtuh, agak mendangerouskan tokwan yang memang mudah kecut menengok lurah curam macam tu.

Apatah lagi berbanding jalan Kuala Krai – KB yang agak berbukit dan jauh walaupun jalan baru diturap, tentu pengguna jalan raya lebih gemar jalan yang singkat meskipun agak teruk dan berbahaya.

Harapnya jika kerajaan PAS Kelantan berbaik baik dengan Pusat, tentu senang rakyat jelata dari negeri Cik Siti Wan Kembang ini ataupun rakyat yang bukan dari negeri ini..Kerana Kelantan dikenali dengan barang yang murah dan dekat dengan Thailand yang memang memiliki barang dengan kadar harga yang rendah.

Sebut tentang NAZA tok wan teringat tentang kematian Pengasas dan Pengerusi Kumpulan Naza, Tan Sri S.M Nasimuddin S.M Amin dalam laporan Utusan dan suratkhabar utama Malaysia semalam. Dia meninggal dunia akibat kanser paru-paru di Los Angeles, California, Amerika Syarikat.

Tokwan baca dalam berita tu, Allahyarham yang merupakan salah seorang ahli perniagaan Melayu terkaya menghembuskan nafas terakhir pada pukul 10.15 pagi Khamis waktu Los Angeles (1.15 pagi Jumaat waktu Malaysia).

Allahyarham yang berusia 53 tahun meninggalkan seorang balu, Puan Sri Zaleha Ismail dan lima orang anak serta seorang cucu lelaki.

Isteri dan anak-anaknya berada di sisi ketika Allahyarham kembali ke rahmatullah di sebuah hospital swasta di Long Beach, Los Angeles.

Anak dia , Presiden Naza Kia Sdn. Bhd., Datuk S.M Shalahuddin S.M Amin memberitahu, Allahyarham adiknya itu dikesan menghidap kanser tahap keempat ketika mendapatkan rawatan di hospital swasta itu pada awal tahun ini.

Kata Tun Mahathir berita hari ini, beliau seorang dari hasil DEB yang diasaskan selepas 13 Mei 1969…Nampaknya kita kehilangan melayu yang berjaya dari produk DEB yang dipertikaikan pembangkang sekarang ini.

Sebenarnya dari semalam tokwan dah baca berita dia meninggal. Dalam utusan online semalam jam 11 pagi pun dah ada berita terkini kematian NAZA itu. Itulah canggihnya kemudahan internet sekarang yang tokwan pun rasa suka hati jugalah kerana dapat merasa kecanggihan yang Tuhan kurniakan sekarang meskipun dah dimakan zaman usia tok ini.

Kalau dulu nak hantar atau terima berita, kena guna burung merpati. Atau kirim berita kepada sesiapa yang bermusafir. Jika tidak tentu tidak ada berita akan sampai atau diterima.

Yang paling menarik di Kelantan ni, tokwan tengok TESCO pun dah ada. Dalam pilihanraya lalu ada cerita dalam kempen pilihanraya yang dipos ke rumah rumah, ada yang kata isu pasar raya hypermarket ini turut dimuatkan bagi menguatkan sokongan kepada parti memerintah Kelantan ini. Dikatakan RM 1 juta kutipan setiap hari pasar raya tersebut.

Yang baiknya memudahkan rakyat membeli di samping ada peluang pekerjaan. Meskipun parti PAS yang memerintah. Cuma, harapnya gejala sosial tidak akan timbullah dari kesenangan ekonomi yang mana ia menjadikan ramai orang kurang berkemampuan dapat merasa limpahan ekonomi meskipun di bawah kerajaan berlainan parti dengan Federal.

Itu kerana jika didiskriminasi tentu rakyat juga yang akan merasa keperitannya. Tetapi jika terlalu baik sangat rakyat akan kata, tak mengapa pilih parti tidak sama dengan Federal kerana mereka tetap mendapat kebaikan dari Federal.

Bagi tokwan, pemimpin yang dipilih tentu yang disukai rakyat. Mana mana ingin jadi pemimpin perlu dekatkan diri dengan Allah dan selalu amanah dalam menjawat jawatan menjadi khadam kepada rakyat. Jika tidak tentu rakyat akan menolak samada dari parti memerintah atau pembangkang !

Sebenarnya Kelantan tetap memiliki wakil dari BN walaupun tidak ramai. Pilihanraya 2004 menyaksikan hampir seimbang kerusi antara kedua dua parti utama negara kita dengan PKR hanya menjadi penonton setia antara dua parti tersebut.

Tetapi sekarang PKR yang makin menonjol dengan nama Pakatan Rakyat.Namun isu panas masih menghantui kerajaan bawah pakatan tersebut..

Dan terbaru Sultan Perak, Sultan Azlan Shah hari ini menitahkan pertukaran serta-merta yang diarahkan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin terhadap Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP), Datuk Jamry Sury ditarik balik.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini petang ini, Istana Perak menyifatkan perbuatan Mohammad Nizar menukar Jamry Selasa lalu telah membelakangkan kedudukan Sultan Perak sebagai ketua agama Islam dan Raja Muda Perak selaku Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perak (MAIAMP).

Tokwan rasa Ia ibarat langkah sumbang yang perlu dielakkan dari bercampur dengan emosi meskipun kita tahu semua mata memerhatikan kerajaan baru di bawah Pakatan Rakyat tersebut menjadi pemerintah setelah sekian lama menjadi pembangkang.

Dah lah isu ternak babi RM 100 juta pun baru sahaja reda di Selangor, tentu Utusan Berita Harian akan dapat kenaikan dalam edaran akhbar mereka ekoran langkah sumbang terbaru yang perlu dielakkan itu.

Juga di Pulau Pinang yang turut menjadi isu kerana ada pihak mempertikaikan tindakan Tuanku Mizan menolak peletakan jawatan ADUN Permatang Berangan, Shabudin Yahaya sebagai Yang Dipertua MAIPP. Ini kerana kerajaan Pulau Pinang turut mempunyai calon calonnya sendiri bagi mengisi jawatan tersebut.

Tokwan rasa dah panjang tokwan menulis pagi ini. Kebetulan semalam tok tidur awal jadi bangun awal dan terus sambung dengan menulis di laptop ini…Jumpa lagi.

Sambungan internet ini tokwan guna yang sedara sebelah isteri Pak Long di sini yang memang ada wireless dari talian streamyx yang memang berpuluh kali ganda laju dari wireless broadband usb modem tokwan .

dan tok wan lupa bagitahu hari ini tokwan tidur di kota bharu seberang sungai pasaraya TESCO ! jumpa lagi.

سلام چوچو توك !هاري اين هاري كتيڬ توكوان د كلنتن…

سڤنجڠ برادا د كلنتن توك وان مليهت باڽق ڤمباڠونن سوده دبوات دان كبڽقانڽ دري ڤيهق ڤوست.

مسكيڤون دالم ڤرجالنن دري قل ك قب تيمڤوه هاري، توك وان ميمڠ راس تروق ساڠت. برڬيڬر ماچم ناءيق كود اڤابيلا سمڤأي جالن تيدق رات اتاو برلوبڠ لوبڠ. كالاو نق دكيرا كريتا نذراي سوده ايلوق ساڠت دان سليسا، تتاڤي توك وان يڠ ده برومور اين تق سام دڠن توبوه اورڠ مودا.

اي ساڠت ممرلوكن كتاهانن ڤيڠڬڠ يڠ كوات باڬي مڠاتسي چابرن جالن يڠ اڬق تروق. والاوڤون بوكن موسيم تڠكوجوه، تاڤي كڬياتن لوري بالق دان لوري بسر ترايلر بوات جالن روسق جوڬ.

بيلا اڬقڽ اكن اد جالن راي يڠ سليسا دان تياد مسئله اونتوق كسجهترأن رعيت نڬارا خصوصڽ ڤندودوق اصل نڬري كلنتن اين ؟

لبيه لبيه لاڬي جالن دابوڠ ك جيلي – كوتا بهارو، ميمڠ تيدق ممواسكن. هارڤڽ كريتا نازا ريا ڤق لوڠ تيدق روسق. والاوڤون سمالم سوده دوا ڤقاو دكلواركن دري تاير كريتا ڤق لوڠ سماس سيڠڬه د كداي تڤي مسجد محمدي مغرب سمالم. هابيس رم 14 اونتوق دوا لوبڠ يڠ دتمڤل..

دڠر خبرڽ ڤرونتوكن سوده دكلواركن اونتوق ڤمبينأن جالن راي يڠ سليسا باڬي جالن ڬوا موسڠ – دابوڠ – جيلي كران توكوان دڠر اي سوده منجادي لالوان اوتام يڠ لبيه دكت دري ڬوا موسڠ ك كوتا بهارو. ده نمڤق سديكيت ڤروجيك يڠ دمولاكن چوما اي بارو د ڤريڠكت ڤرمولأن.

يڠ مڠڬرونكن اڤابيلا تيبا د تڤي چرون يڠ سوده رونتوه، اڬق منداڠيروسكن توكوان يڠ ميمڠ موده كچوت منڠوق لوره چورم ماچم تو.

اڤاته لاڬي بربنديڠ جالن كوالا كراي – قب يڠ اڬق بربوكيت دان جاوه والاوڤون جالن بارو دتوراڤ، تنتو ڤڠڬونا جالن راي لبيه ڬيمر جالن يڠ سيڠكت مسكيڤون اڬق تروق دان بربهاي.

هارڤڽ جك كراجأن ڤاس كلنتن برباءيق باءيق دڠن ڤوست، تنتو سنڠ رعيت جلتا دري نڬري چئ سيتي وان كمبڠ اين اتاوڤون رعيت يڠ بوكن دري نڬري اين..كران كلنتن دكنلي دڠن بارڠ يڠ موره دان دكت دڠن تايلاند يڠ ميمڠ مميليقي بارڠ دڠن قدر هرڬ يڠ رنده.

سبوت تنتڠ نازا توك وان تريڠت تنتڠ كماتين ڤڠاسس دان ڤڠروسي كومڤولن نازا، تن سري س.م ناسيموددين س.م أمين دالم لاڤورن اوتوسن دان سورتخبر اوتام مليسيا سمالم. دي منيڠڬل دنيا عقيبة كنسر ڤراو-ڤراو د لوس ڠايليس، چاليفورنيا، اميريك شريكت.

توكوان باچ دالم بريتا تو، الله يرحم يڠ مروڤاكن ساله سأورڠ اهلي ڤرنياڬان ملايو تركاي مڠهيمبوسكن نفس تراخير ڤد ڤوكول 10.15 ڤاڬي خميس وقتو لوس ڠايليس ﴿1.15 ڤاڬي جمعة وقتو مليسيا﴾.

الله يرحم يڠ بروسيا 53 تاهون منيڠڬلكن سأورڠ بالو، ڤوان سري زاليها اسماعيل دان ليما اورڠ انق سرتا سأورڠ چوچو للاكي.

استري دان انق-انقڽ برادا د سيسي كتيك الله يرحم كمبالي ك رحمةالله د سبواه هوسڤيتل سواستا د لوڠ بيچه، لوس ڠايليس.

انق دي ، ڤريسيدن نازا كيا سنديريان. برحد.، داتوق س.م شلاهو الدين س.م أمين ممبريتاهو، الله يرحم اديقڽ ايت دكسن مڠهيدڤ كنسر تاهڤ كامڤت كتيك منداڤتكن راوتن د هوسڤيتل سواستا ايت ڤد اول تاهون اين.

كات تون محضير بريتا هاري اين، بلياو سأورڠ دري حاصيل دب يڠ دأساسكن سلڤس 13 مي 1969…نمڤقڽ كيت كهيلڠن ملايو يڠ برجاي دري ڤرودوق دب يڠ دڤرتيكايكن ڤمبڠكڠ سكارڠ اين.

سبنرڽ دري سمالم توكوان ده باچ بريتا دي منيڠڬل. دالم اوتوسن اونلاين سمالم جم 11 ڤاڬي ڤون ده اد بريتا تركيني كماتين نازا ايت. ايتله چڠڬيهڽ كموداهن اينترنيت سكارڠ يڠ توكوان ڤون راس سوك هاتي جوڬله كران داڤت مراسا كچڠڬيهن يڠ توهن كورنياكن سكارڠ مسكيڤون ده دماكن زمان اوسيا توك اين.

كالاو دولو نق هانتر اتاو تريما بريتا، كنا ڬونا بوروڠ مرڤاتي. اتاو كيريم بريتا كڤد سسياڤا يڠ برمسافر. جك تيدق تنتو تيدق اد بريتا اكن سمڤأي اتاو دتريما.

يڠ ڤاليڠ مناريق د كلنتن ني، توكوان تيڠوق تسكو ڤون ده اد. دالم ڤيليهنراي لالو اد چريتا دالم كيمڤين ڤيليهنراي يڠ دڤوس ك رومه رومه، اد يڠ كات ايسو ڤاسر راي هيڤرمركيت اين توروت دمواتكن باڬي مڠواتكن سوكوڠن كڤد ڤرتي ممرينته كلنتن اين. دكاتاكن رم 1 جوت كوتيڤن ستياڤ هاري ڤاسر راي ترسبوت.

يڠ باءيقڽ ممودهكن رعيت ممبلي د سمڤيڠ اد ڤلواڠ ڤكرجأن. مسكيڤون ڤرتي ڤاس يڠ ممرينته. چوما، هارڤڽ ڬجالا سوسيال تيدق اكن تيمبولله دري كسنڠن ايكونومي يڠ مان اي منجاديكن راماي اورڠ كورڠ بركممڤوان داڤت مراسا ليمڤهن ايكونومي مسكيڤون د باوه كراجأن برلاينن ڤرتي دڠن فيديرال.

ايت كران جك ديديسكريميناسي تنتو رعيت جوڬ يڠ اكن مراسا كڤريتانڽ. تتاڤي جك ترلالو باءيق ساڠت رعيت اكن كات، تق مڠاڤ ڤيليه ڤرتي تيدق سام دڠن فيديرال كران مريك تتڤ منداڤت كبايكن دري فيديرال.

باڬي توكوان، ڤميمڤين يڠ دڤيليه تنتو يڠ دسوكاي رعيت. مان مان ايڠين جادي ڤميمڤين ڤرلو دكتكن ديري دڠن الله دان سلالو أمانه دالم منجاوت جاوتن منجادي خدم كڤد رعيت. جك تيدق تنتو رعيت اكن منولق سامادا دري ڤرتي ممرينته اتاو ڤمبڠكڠ !

سبنرڽ كلنتن تتڤ مميليقي واكيل دري بن والاوڤون تيدق راماي. ڤيليهنراي 2004 مڽقسيكن همڤير سإيمبڠ كروسي انتارا كدوا دوا ڤرتي اوتام نڬارا كيت دڠن ڤقر هاڽ منجادي ڤنونتون ستيا انتارا دوا ڤرتي ترسبوت.

تتاڤي سكارڠ ڤقر يڠ ماكين منونجول دڠن نام ڤاكتن رعيت.نامون ايسو ڤانس ماسيه مڠهنتوي كراجأن باوه ڤاكتن ترسبوت..

دان تربارو سلطان ڤراق، سلطان ازلن شاه هاري اين منيتهكن ڤرتوكرن سرتا-مرتا يڠ دأرهكن اوليه منتري بسر، داتوق سري اير. محمد نيزر جمال الدين ترهادڤ ڤڠاره جابتن اڬام اسلام ڤراق ﴿جايڤ﴾، داتوق جمري سوري دتاريك باليق.

دالم ساتو كڽاتأن يڠ دكلواركن د سيني ڤتڠ اين، ايستان ڤراق مڽيفتكن ڤربواتن محمد نيزر منوكر جمري ثلاث لالو تله ممبلاكڠكن كدودوكن سلطان ڤراق سباڬاي كتوا اڬام اسلام دان راج مودا ڤراق سلاكو يڠ دڤرتوا مجليس اڬام اسلام دان عادة ايستيعادة ملايو ڤراق ﴿ماءيامڤ﴾.

توكوان راس اي عبارت لڠكه سومبڠ يڠ ڤرلو دايلقكن دري برچمڤور دڠن ايموسي مسكيڤون كيت تاهو سموا مات ممرهاتيكن كراجأن بارو د باوه ڤاكتن رعيت ترسبوت منجادي ڤمرينته ستله سكين لاما منجادي ڤمبڠكڠ.

ده له ايسو ترنق بابي رم 100 جوت ڤون بارو سهاج ردا د سلاڠور، تنتو اوتوسن بريتا هارين اكن داڤت كناءيقن دالم ايدرن اخبار مريك ايكورن لڠكه سومبڠ تربارو يڠ ڤرلو دايلقكن ايت.

جوڬ د ڤولاو ڤينڠ يڠ توروت منجادي ايسو كران اد ڤيهق ممڤرتيكايكن تيندقن توانكو ميزن منولق ڤيليتاكن جاوتن ادون ڤرماتڠ براڠن، شاب الدين يحي سباڬاي يڠ دڤرتوا ماءيڤڤ. اين كران كراجأن ڤولاو ڤينڠ توروت ممڤوڽاءي چالون چالونڽ سنديري باڬي مڠيسي جاوتن ترسبوت.

توكوان راس ده ڤنجڠ توكوان منوليس ڤاڬي اين. كبتولن سمالم توك تيدور اول جادي باڠون اول دان تروس سمبوڠ دڠن منوليس د لڤتوڤ اين…جومڤا لاڬي.

سمبوڠن اينترنيت اين توكوان ڬونا يڠ سدارا سبله استري ڤق لوڠ د سيني يڠ ميمڠ اد ويريليسس دري تالين ستريامايايك س يڠ ميمڠ برڤولوه كالي ڬندا لاجو دري ويريليسس بروادبند اسب موديم توكوان .

دان توك وان لوڤا باڬيتاهو هاري اين توكوان تيدور د كوتا بهارو سبرڠ سوڠاي ڤاسراي تسكو ! جومڤا لاڬي.

Read Full Post »