Feeds:
Posts
Comments

Archive for May 2nd, 2008

Seperti tok ceritakan sebelum ini bahawa tok akan ke Kelantan menziarahi saudara disana. Peluang diajak Pak Long ke sana sempena cuti Hari Pekerja 1 Mei, sukar tok wan lepaskan. Walaupun tok wan tahu nak jalan jauh kenalah siapkan diri dan bawa barang barang yang banyak tapi tok wan seronok melihat gelagat manusia dan rencam kehidupan mereka di sepanjang jalan menuju ke sana. Meskipun kena duduk terperap dalam kereta selama 7 jam untuk perjalanan jarak 460 km !

Lebih lebih lagi tokwan tahu negeri Kelantan sudah 18 tahun di bawah pemerintahan parti cap Bulan. Dengan dasar’membangun bersama Islam.’ Kemenangan pada tahun 1990 selepas bekerjasama dengan Semangat 46 ( sekarang sudah dibubar ) di mana selepas berlakunya perpecahan dalaman UMNO ekoran perebutan jawatan Presiden UMNO antara Team A diketuai Tun Mahathir dan Team B putera raja dari Kelantan bernama Tengku Razaleigh.

Meskipun menang dengan majoriti tidak sampai 50 undi, kes tersebut telah dibawa ke Mahkamah dan keputusannya UMNO diharamkan dan Tun Mahathir kemudiannya menubuhkan UMNO baru yang kekal hinggalah hari ini. Pak Lah antara mereka yang berada dalam Team B walaupun selepas kalah, beliau tidak menyertai parti baru bernama Semangat 46 tersebut.

Tok wan ingin sangat melihat Islam yang ditegakkan di Kelantan yang jika dihitung, sudah mencecah usia ‘ seorang remaja ‘ dan jika dibandingkan dengan Nabi Muhammad s.a.w , ia sudah hampir kepada fasa terakhir dakwah baginda yang mengambil tempoh 23 tahun digunakan untuk mengajak penduduk mekah memeluk Islam pada awalnya selama 13 tahun dan menegakkan Negara Islam di Madinah selama 10 tahun.

Yang menariknya, tok wan tengok orang politik ni boleh bergaduh hari ini dan berbaik esok. Tidak ada yang kekal. Blogger pertama dipecat dari kerajaan UMNO juga sama. Bergegar tiang putrajaya dengan kutukan pedasnya tetapi kata kata akhirnya memakan dirinya sendiri.

Akhirnya Sabah menjadi saksi beliau telah bertemu Pak Lah dan mencium tangan manusia yang kuat dikutuknya di dalam media blog bernama Sang Kelembai 2006. Sekarang beliau masih diingati kerana membuat ‘ konar baring’ hingga membingungkan blogger di alam siber kerana tersangat drastik dan bahaya ‘konar baringnya’ itu. Hingga timbul isu RM 1 juta habuan untuk Sang Kelembai jika sanggup kembali membela kerajaan dan menghentikan kritikannya kepada PM.

Tok wan tidaklah kisah sapa sapa ingin konar baring seperti Sang Kelembai 2006 tersebut. Kerana politik ini memang sukar diduga tempo dan rentaknya…Mungkin Kickdefellah atau Rocky Bru, blogger popular yang tok wan pun selalu baca, akan berubah menjadi pembela kerajaan kerana puas hati dan bersetuju dengan dasar kerajaan sekarang, pun kita juga tidak boleh jangka.

Bagi tok wan kritikan kena ada asasnya. Didahului dengan niat ikhlas ingin melihat kepentingan agama atau bangsa akan terpelihara dan pentadbiran akan sentiasa menjaga etika dan moral selaku pemimpin yang diberi amanah oleh Allah Taala mentadbir sebuah kerajaan yang majoriti penduduknya beragama Islam. Tentu tidak ada pemimpin akan dipilih Tuhan atau diizinNya menjadi menteri atau Perdana Menteri jika teruk dan buruk kelakuan serta tabiatnya..dan tentu tidak selamanya tulisan kita hanya mengkritik dan mengutuk kerana ada juga masa masa ‘angin baik ‘ kita akan merubah tajuk penulisan dari mengutuk kepada memuji perubahan yang layak diberi pujian oleh kita semua.

Isu yang dikomentar penulis di alam siber sebenarnya tidak akan berpanjangan . Ia akan menemui titik noktahnya apabila mereka sudah dijawab dengan tindakan drastik kerajaan. Seperti isu badan kehakiman , BPR yang sudah diubah menjadi Suruhanjaya bebas hingga tok wan pun sangat teruja dengan pembaharuan yang sudah lama ditunggu tunggu seperti ini.

Tok wan tidaklah pandai nak mengomen bab pentadbiran dan isu politik ini, Cuma rasanya tok wan pun pandai jugak membaca dan ada sedikit sebanyak fakta dan pengalaman dari segi sejarah yang boleh digunakan tok dalam menulis dan mengkritik apa apa isu yang dirasakan sesuai.

Dan di Kelantan, tok wan terkejut kerana Sinar Harian sudah ada ruang untuk berita dari blog pilihan..Harapnya tulisan tok wan dimasukkanlah juga. Nanti bolehlah tokwan pasang iklan dalam blog tambah pendapatan hihihi….( baca : ayat hihihi tambahan penulis setia cucu tok wan )


Dan tak sedapnya, tok wan baca dalam akhbar 22 April lepas, ada kerbau dilagakan di Pasir Puteh, Kelantan dan mengamuk pula selepas kalah sebelum ditembak dengan 15 das tembakan selepas mengejar kanak kanak, masuk balai polis sebelum mati di hadapan rumah ahli politik terkenal di daerah sebelah negeri Terengganu tersebut. Mungkin Islam belum subur lagi rasanya di negeri ini, fikit tokwan sorang sorang…jika tidak takkan ada lagi yang suka aktiviti laga melaga ini. Macam ahli parlimen berlaga pula di Parlimen !

Oklah, Salam dulu cucu tokwan semua, jumpa lagi bila ada masa luang. Jemputlah ikut tokwan di Kelantan. Wassalam…

توك وان ماكن اڠين د كلنتن !سڤرتي توك چريتاكن سبلوم اين بهاوا توك اكن ك كلنتن منزيارهي ساودارا دسانا. ڤلواڠ ديجق ڤق لوڠ ك سان سمڤنا چوتي هاري ڤكرجا 1 مي، سوكر توك وان لڤسكن. والاوڤون توك وان تاهو نق جالن جاوه كناله سياڤكن ديري دان باوا بارڠ بارڠ يڠ باڽق تاڤي توك وان سرونوك مليهت ڬلڬت مأنسي دان رنچم كهيدوڤن مريك د سڤنجڠ جالن منوجو ك سان. مسكيڤون كنا دودوق ترڤراڤ دالم كريتا سلاما 7 جم اونتوق ڤرجالنن جارق 460 قم !

لبيه لبيه لاڬي توكوان تاهو نڬري كلنتن سوده 18 تاهون د باوه ڤمرينتاهن ڤرتي چڤ بولن. دڠن داسر’ممباڠون برسام اسلام.’ كمناڠن ڤد تاهون 1990 سلڤس بكرجاسام دڠن سماڠت 46 ﴿ سكارڠ سوده دبوبر ﴾ د مان سلڤس برلاكوڽ ڤرڤچاهن دالمن امنو ايكورن ڤربوتن جاوتن ڤريسيدن امنو انتارا تعام ا دكتواي تون محضير دان تعام ب ڤوترا راج دري كلنتن برنام تڠكو غزالياغ.

مسكيڤون منڠ دڠن ماجوريتي تيدق سمڤأي 50 اوندي، كيس ترسبوت تله دباوا ك محكمه دان كڤوتوسنڽ امنو دحرامكن دان تون محضير كمودينڽ منوبوهكن امنو بارو يڠ ككال هيڠڬله هاري اين. ڤق له انتارا مريك يڠ برادا دالم تعام ب والاوڤون سلڤس كاله، بلياو تيدق مڽرتاي ڤرتي بارو برنام سماڠت 46 ترسبوت.

توك وان ايڠين ساڠت مليهت اسلام يڠ دتڬقكن د كلنتن يڠ جك دهيتوڠ، سوده منچچه اوسيا ‘ سأورڠ رماج ‘ دان جك دبنديڠكن دڠن نبي محمد صلى الله عليه وسلم ، اي سوده همڤير كڤد فاسا تراخير دعوة بڬيندا يڠ مڠمبيل تيمڤوه 23 تاهون دڬوناكن اونتوق مڠاجق ڤندودوق مكه مملوق اسلام ڤد اولڽ سلاما 13 تاهون دان منڬقكن نڬارا اسلام د مدينه سلاما 10 تاهون.

يڠ مناريقڽ، توك وان تيڠوق اورڠ ڤوليتيك ني بوليه برڬادوه هاري اين دان برباءيق ايسوق. تيدق اد يڠ ككال. بلوڬڬر ڤرتام دڤچت دري كراجأن امنو جوڬ سام. برڬيڬر تياڠ ڤوتراجاي دڠن كوتوكن ڤدسڽ تتاڤي كات كات اخيرڽ مماكن ديريڽ سنديري.

اخيرڽ سابه منجادي سقسي بلياو تله برتمو ڤق له دان منچيوم تاڠن مأنسي يڠ كوات دكوتوقڽ د دالم ميديا بلوڬ برنام سڠ كلمباي 2006. سكارڠ بلياو ماسيه دايڠتي كران ممبوات ‘ كونر باريڠ’ هيڠڬ ممبيڠوڠكن بلوڬڬر د عالم سيبير كران ترساڠت دراستيق دان بهاي ‘كونر باريڠڽ’ ايت. هيڠڬ تيمبول ايسو رم 1 جوت هابوان اونتوق سڠ كلمباي جك سڠڬوڤ كمبالي ممبلا كراجأن دان مڠهنتيكن كريتيكانڽ كڤد ڤي عيم.

توك وان تيدكله قيصه ساڤ ساڤ ايڠين كونر باريڠ سڤرتي سڠ كلمباي 2006 ترسبوت. كران ڤوليتيك اين ميمڠ سوكر ددوڬ تيمڤو دان رنتقڽ…موڠكين كيچقدفيلله اتاو روچقي برو، بلوڬڬر ڤوڤولر يڠ توك وان ڤون سلالو باچ، اكن بروبه منجادي ڤمبلا كراجأن كران ڤواس هاتي دان برستوجو دڠن داسر كراجأن سكارڠ، ڤون كيت جوڬ تيدق بوليه جڠك.

باڬي توك وان كريتيكان كنا اد اساسڽ. ددهولوءي دڠن نية إخلاص ايڠين مليهت كڤنتيڠن اڬام اتاو بڠسا اكن ترڤليهارا دان ڤينتادبيران اكن سنتياس منجاڬ ايتيكا دان مورل سلاكو ڤميمڤين يڠ دبري أمانه اوليه الله تعالى منتدبير سبواه كراجأن يڠ ماجوريتي ڤندودوقڽ براڬام اسلام. تنتو تيدق اد ڤميمڤين اكن دڤيليه توهن اتاو دايذينڽ منجادي منتري اتاو ڤردان منتري جك تروق دان بوروق كلاكوان سرتا طبيعةڽ..دان تنتو تيدق سلاماڽ توليسن كيت هاڽ مڠكريتيك دان مڠوتوق كران اد جوڬ ماس ماس ‘اڠين باءيق ‘ كيت اكن مروبه تاجوق ڤنوليسن دري مڠوتوق كڤد مموجي ڤروبهن يڠ لايق دبري ڤوجيان اوليه كيت سموا.

ايسو يڠ دكومنتر ڤنوليس د عالم سيبير سبنرڽ تيدق اكن برڤنجاڠن . اي اكن منموءي تيتيق نقطهڽ اڤابيلا مريك سوده دجواب دڠن تيندقن دراستيق كراجأن. سڤرتي ايسو بادن كهكيمن ، بڤر يڠ سوده داوبه منجادي سوروهنجاي بيبس هيڠڬ توك وان ڤون ساڠت تروجا دڠن ڤمبهارون يڠ سوده لاما دتوڠڬو توڠڬو سڤرتي اين.

توك وان تيدكله ڤنداي نق مڠومن باب ڤينتادبيران دان ايسو ڤوليتيك اين، چوما راسڽ توك وان ڤون ڤنداي جوڬق ممباچ دان اد سديكيت سباڽق فكتا دان ڤڠالمن دري سڬي سجاره يڠ بوليه دڬوناكن توك دالم منوليس دان مڠكريتيك اڤ اڤ ايسو يڠ دراسكن سسواي.

دان د كلنتن، توك وان تركجوت كران سينر هارين سوده اد رواڠ اونتوق بريتا دري بلوڬ ڤيليهن..هارڤڽ توليسن توك وان دماسوقكنله جوڬ. ننتي بوليهله توكوان ڤاسڠ اكلان دالم بلوڬ تمبه ڤنداڤتن هيهيهي….﴿ باچ : ايات هيهيهي تمبهن ڤنوليس ستيا چوچو توك وان ﴾

دان تق سداڤڽ، توك وان باچ دالم اخبار 22 اڤريل لڤس، اد كرباو دلاڬاكن د ڤاسير ڤوته، كلنتن دان مڠماوق ڤولا سلڤس كاله سبلوم دتمبق دڠن 15 دس تيمبكن سلڤس مڠجر كانق كانق، ماسوق بالاي ڤوليس سبلوم ماتي د هادڤن رومه اهلي ڤوليتيك تركنل د دايره سبله نڬري ترڠڬانو ترسبوت. موڠكين اسلام بلوم سوبور لاڬي راسڽ د نڬري اين، فيكيت توكوان سورڠ سورڠ…جك تيدق تقكن اد لاڬي يڠ سوك اكتيۏيتي لاڬ ملاڬ اين. ماچم اهلي ڤرليمين برلاڬ ڤولا د ڤرليمين !

اوكله، سلام دولو چوچو توكوان سموا، جومڤا لاڬي بيلا اد ماس لواڠ. جمڤوتله ايكوت توكوان د كلنتن. والسلام…

Read Full Post »